Mensensmokkelaars veroordeeld door Haarlemse rechtbank

Mensensmokkelaars veroordeeld

Bron: Rechtbank Haarlem

Datum actualiteit: 16-11-2001

De Haarlemse rechtbank heeft vier leden van een criminele organisatie die zich bezig hield met het smokkelen van mensen veroordeeld tot gevangenisstraffen die, al naar gelang hun rol in de organisatie, varieerden van 36 maanden (waarvan 12 maanden voorwaardelijk), tot 18 maanden onvoorwaardelijk. De rechtbank achtte bewezen dat de criminele organisatie zich bezig hield met het smokkelen van mensen afkomstig uit Pakistan en India naar Canada en achtte de feiten daarom ook ernstig, omdat bij de mensensmokkel misbruik werd gemaakt van zogenaamde schiphol(toegangs)passen, waardoor personen zonder enige veiligheidscontrole aan boord van een vliegtuig werden gebracht en er dus ernstige veiligheidsrisico's voor het luchtverkeer konden ontstaan. Naast de leden van de organisatie zijn er tegelijkertijd twee personen veroordeeld, omdat zij middels oplichting en heling ook betrokken waren bij de mensensmokkel. Eén persoon is vrijgesproken van alle ten laste gelegde feiten.

Ga naar betreffende uitspraak met nummer: AD5802
(Zie het originele bericht)