Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Consumentenbond wil kwaliteitsinformatie zorg boven tafel

Datum nieuwsfeit: 20-11-2001
Vindplaats van dit bericht
Bron: Consumentenbond
Zoek soortgelijke berichten
Consumentenbond

Bond wil kwaliteitsinformatie zorg boven tafel
20 november 2001

De Consumentenbond is teleurgesteld in de houding van de Stuurgroep Heelkundige Complicatieregistratie ten aanzien van het openbaar maken van informatie over complicaties bij medische behandelingen. De Bond heeft dit in een brief aan minister Borst duidelijk gemaakt.

De stuurgroep zet in opdracht van minister Borst een complicatieregistratiesysteem op, maar wil niet dat consumenten inzicht krijgen in deze informatie. De Bond vindt dat consumenten hiermee belangrijke informatie wordt onthouden op grond waarvan zij een keuze kunnen maken voor een bepaald ziekenhuis.

Begin 2002 gaat het Landelijk Heelkundig Complicatieregistratiesysteem in werking. Hierin staan alle complicaties geregistreerd die optreden bij chirurgische handelingen . Het systeem is opgezet opdat specialisten van elkaar kunnen leren. De Stuurgroep Heelkundige Complicatieregistratie heeft benadrukt dat de informatie uit dit systeem niet ter beschikking komt van consumenten.

De Consumentenbond heeft er begrip voor dat de informatie niet openbaar wordt zolang het systeem nog in ontwikkeling is, maar daarna moet openbaarheid bespreekbaar zijn. Uit de houding van de stuurgroep en de inspectie voor de gezondheidszorg blijkt dat het vertrouwen in de consument gering is. Ook ontbreekt blijkbaar het vertrouwen in de ziekenhuizen om op een verantwoorde manier met dit soort gegevens om te gaan.

De Consumentenbond wil meer transparantie in de gezondheidszorg, zodat consumenten op grond van informatie over de kwaliteit kunnen kiezen waar zij zich willen laten behandelen. Al eerder riep de bond de overheid op een informatiemodel te ontwikkelen waarmee de consument de verschillende zorgaanbieders op prestaties kan vergelijken. In de brief aan Borst doet de Bond dat nu opnieuw. De Bond is van mening dat goede vergelijkende informatie leidt tot kwaliteitsverhoging, innovatie en meer klantgerichtheid.

De brief die de Consumentenbond aan minister Borst heeft verstuurd, kunt u elders op onze website lezen.

Vakmanschap is rekenschap
De Consumentenbond heeft in een brief aan minister Borst duidelijk gemaakt dat consumenten goed geïnformeerd moeten worden over de kwaliteit van zorg.

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie