DSM bouwt vijfde productielijn Dyneema-vezel

Bron: DSM
DSM

DSM bouwt vijfde productielijn Dyneema-vezel

DSM High Performance Fibers, producent van de supersterke polyetheenvezel Dyneema, gaat zijn productiecapaciteit opnieuw uitbreiden. Op de bestaande productielocatie in Heerlen zal een vijfde productielijn worden gebouwd met een jaar capaciteit van 600 ton. Het project vergt een investering van ongeveer EUR 30 miljoen en komt boven op de uitbreidingen die dit jaar reeds zijn doorgevoerd om aan de groeiende vraag te voldoen. De vijfde productielijn voor Dyneema-vezel zal in het laatste kwartaal van 2002 in bedrijf komen. De totale capaciteit in Heerlen bedraagt dan 3200 ton per jaar. In de loop van 2002 zullen er circa 30 arbeidsplaatsen bij komen.

Gelijke tred houden met marktvraag

De markt voor Dyneema groeit snel. De combinatie van hoge sterkte en laag gewicht zorgt ervoor dat Dyneema steeds meer wordt toegepast in bijvoorbeeld hoogwaardige bescherming, zoals lichtgewicht kogelwerende vesten en helmen, bepantsering van voertuigen, veiligheidshandschoenen en beschermende kleding, in zeilen, in scheepstouwen en kabels, in vislijnen en visnetten. Afgelopen jaren is de vraag naar beschermend materiaal fors toegenomen. Verder is de succesvolle "track record" van Dyneema toepassingen in touwen en kabels aanleiding tot versnelde vervanging van staal en polyester. "We hebben onze organisatie aangepast om gelijke tred te houden met de zeer snel groeiende marktvraag," zegt Pieter Greidanus, directeur van DSM High Performance Fibers. "Dit moge blijken uit het tempo van de laatste capaciteitsuitbreidingen voor Dyneema-vezel, waardoor de totale jaarcapaciteit in 2002 op 3200 ton zal worden gebracht. Ten opzichte van het jaar 2000 is met deze uitbreiding de totale productie capaciteit meer dan verdubbeld".

Vision 2005: Focus & Value

"De markt voor Dyneema groeit nog sneller dan we hadden verwacht," zegt Peter Elverding, voorzitter van de Raad van Bestuur van DSM. "Met deze investeringen kan Dyneema zijn groeistrategie versneld uitvoeren.

De investeringen in deze high performance producten passen uitstekend in onze strategie Vision 2005: Focus and Value." In deze, eind vorig jaar gepresenteerde strategie heeft DSM zijn doelen voor de komende jaren bepaald. Elverding: "DSM wil in 2005 behoren tot de wereldtop op het gebied van specialties met hoge toegevoegde waarde. DSM zal daartoe verder transformeren tot een onderneming in specialties: hoogwaardige chemische en biotechnologische producten en hoogwaardige materialen."

Uitbreiding in Noord-Amerika

"We verwachten dat binnen twee jaar de vraag naar Dyneema-producten al weer groter zal zijn dan de totale capaciteit van de vijf productielijnen," zegt Pieter Greidanus. "DSM is daarom nu al bezig met een 'engineering study' voor het bouwen van een zesde productielijn in de USA. We hebben in Europa inmiddels een sterke positie en onze omzet in Noord-Amerika groeit snel." In 2001 heeft DSM High Performance Fibers ook een productielijn (400 ton) gebouwd voor Dyneema UD in Greenville (North Carolina) in de VS. Dyneema UD is een speciaal plaatmateriaal gemaakt van Dyneema-vezels. Het wordt gebruikt voor persoonlijke ballistische beschermingsmiddelen en lichtgewicht bepantsering van voertuigen. De Dyneema UD productielijn gaat de komende maanden in productie. "Ook deze capaciteitsuitbreiding was hard nodig, want onze Dyneema UD fabriek in Heerlen met een capaciteit van 400 ton draait op vollast," zegt Randy McGowan, directeur van DSM High Performance Fibers USA Inc.

Dyneema

Dyneema is een door DSM ontwikkelde supersterke polyetheenvezel, die wordt vervaardigd op basis van een eveneens door DSM ontwikkeld gelspinproces. Deze techniek is wereldwijd gepatenteerd en levert op gewichtsbasis de sterkste vezel ter wereld op: tot vijftien keer sterker dan staal en veertig procent sterker dan aramide-vezels. Bovendien heeft Dyneema een lage dichtheid (Dyneema drijft op water), een hoge weerstand tegen slijtage, vocht, UV-straling en chemicaliën, en een hoge energie-absorptie, waardoor Dyneema-vezels kogels kunnen stoppen. Het supersterke Dyneema wordt gebruikt voor hoogwaardige bescherming (lichtgewicht kogelwerende vesten en helmen), bepantsering van voertuigen, zeilen, scheepstouwen, vislijnen, visnetten, kabels, veiligheidshandschoenen en beschermende kleding.

DSM High Performance Fibers

DSM High Performance Fibers is gevestigd in Heerlen en maakt deel uit van de businessgroup DSM Venturing & Business Development. De eerste productielijn in Heerlen werd in 1990 in gebruik genomen. In 1996 en 1997 nam DSM High Performance Fibers nog twee productielijnen in gebruik, waarmee de totale capaciteit voor de productie van Dyneema een niveau bereikte van 1500 ton per jaar.

Daarnaast heeft DSM High Performance Fibers samen met de Japanse onderneming Toyobo een joint venture in Osaka, die Dyneema-vezels vervaardigt voor de Japanse markt.

DSM

DSM is een sterk geïntegreerd internationaal concern dat wereldwijd actief is in life science-producten, hoogwaardige kunststoffen, polymeren en industriële chemicaliën. DSM heeft een omzet van EUR 8,1 miljard en telt wereldwijd 22.000 medewerkers (ultimo 2000), werkzaam in meer dan 200 vestigingen. DSM wil in 2005 behoren tot de wereldtop op het gebied van specialties met hoge toegevoegde waarde, sterke groei en stabielere resultaten, met een omzet van EUR 10 miljard, waarvan minstens 80% wordt gerealiseerd in specialties met mondiale topposities.