Controle op witwassen verscherpt

Kamer van Koophandel Middelburg

activiteitenplan

Controle op witwassen verscherpt

Scherpe controles in de financiële handel hebben witwassers aangezet tot het zoeken naar andere manieren om hun geld te ´wassen´.

Met de komst van de euro en de verwachting dat veel geld wordt witgewassen, is onlangs een wetsvoorstel ingediend waarbij de verkoop van zaken met een grote waarde valt onder de Wet melding ongebruikelijke transacties, kortweg MOT. Van zo´n ongebruikelijke verkoop is sprake als het gaat om bedragen boven 15.000 euro. Tot nu toe vielen alleen financiële instellingen onder deze wet.

Met dit voorstel wordt diegene die beroeps- of bedrijfsmatige zaken van grote waarde (bijvoorbeeld antiek, juwelen, schepen en kunst) contant verkoopt verplicht de klant te identificeren en de verkoop te melden aan het MOT. De verwachting is dat ongeveer 15.000 bedrijven onder de nieuwe wet vallen.