CNV Metaal en elektro: Fico schrapt 123 arbeidsplaatsen

Datum nieuwsfeit: 20-11-2001
Christelijk Nationaal Vakverbond (CNV)

Informatie: VOOR DE PERS

CNV Metaal en elektro is een vakgroep van de CNV BedrijvenBond

20-11-2001

Fico neemt drastische maatregelen: 123 arbeidsplaatsen weg

Chipsmachinefabrikant Fico neemt drastische maatregelen. Het bedrijf, met vestigingen in Duiven, Herwen en Brunssum, is na een periode van grote hoogtijdagen in een diep dal terechtgekomen. Van de in totaal 420 arbeidsplaatsen worden er 123 geschrapt, zo heeft het bedrijf vandaag meegedeeld. Daarnaast worden nog eens vijftig werknemers gedetacheerd. Voor de overblijvende werknemers wil Fico werktijdverkorting invoeren.

Fico, dat machines maakt voor chipsfabrikanten, ondervindt de gevolgen van een plotselinge en heftige terugval in de halfgeleiderindustrie. De situatie zal naar verwachting niet voor 2003 verbeteren. "Aan een periode van grote bloei, waarin opportunisme hoogtij heeft gevierd, komt nu een keihard einde", constateert Gert-Jan den Besten, vakgroepbestuurder van CNV Metaal en elektro.

Met de ingrijpende maatregelen wil Fico de schade zoveel mogelijk beperken. Volgens Den Besten heeft Fico de situatie te lichtvaardig ingeschat: "Enkele maanden geleden ging men ervan uit dat het allemaal nog wel meeviel, maar daarna is het heel hard bergafwaarts gegaan. Aan deze ingrijpende reorganisatie valt dan ook waarschijnlijk niet te ontkomen."
Op de getroffen werknemers zal het sociaal plan van toepassing zijn, waarover eerder al overeenstemming is bereikt. De bond wil nu vooral met Fico gaan praten over de basisbezetting van het bedrijf.

Nadere inlichtingen:

Gert-Jan den Besten, vakgroepbestuurder CNV Metaal en elektro 026-4955322