PT-uitgaven bloembollensector ruim 50 miljoen gulden

Bron: Productschap Tuinbouw
Productschap Tuinbouw

PT-uitgaven bloembollensector ruim 50 miljoen gulden

De uitgaven van het Productschap Tuinbouw (PT) voor de bloembollensector zijn voor 2002 vastgesteld op ruim 50 miljoen gulden (23 miljoen euro). Dit jaar werd 48 miljoen gulden (21,8 miljoen euro) uitgegeven. De inkomsten bedroegen in 2001 bijna 46 miljoen gulden (20,7 miljoen euro). Dit blijkt uit de PT-begroting, die vorige week in de Sectorcommissie Bloembollen van het productschap werd goedgekeurd.

De vertegenwoordigers van de bloembollensector hebben voor 2002 ruim 18 miljoen gulden (8,3 miljoen euro) uitgetrokken voor promotie en marketing. Dit betekent een stijging van bijna drie procent vergeleken met dit jaar. Het Internationaal Bloembollen Centrum (IBC) in Hillegom krijgt in 2002 bijna 17 miljoen gulden (7,5 miljoen euro) voor promotie. Een half miljoen gulden (235.000 euro) is beschikbaar voor marktonderzoek.

Voor technisch onderzoek staat voor 2002 ruim 8 miljoen gulden (3,8 miljoen euro) op de rol. Ook dit jaar werd een dergelijk bedrag uitgegeven. De sectorcommissie heeft in de vergadering van 13 november 2001 al een groot deel van de 8 miljoen bestemd voor onderzoek door Praktijkonderzoek Plant & Omgeving sector bloembollen (PPO) en proeftuin Zwaagdijk.

De bloembollenkeuringsdienst (BKD) kan volgend jaar rekenen op een PT-bijdrage van bijna 11 miljoen gulden (4,9 miljoen euro). Voor PD-keuringen is voorlopig 2 miljoen gulden (925.000 euro) uitgetrokken voor 2002. In totaal bedragen de productschapsuitgaven voor kwaliteitszaken in de bloembollensector volgend jaar ruim 15 miljoen gulden (6,9 miljoen euro). Dit betekent een stijging van vier procent vergeleken met dit jaar.

De overige uitgaven voor 2002 zijn begroot op een kleine 10 miljoen gulden (4,4 miljoen euro). Hierbij gaat het vooral om milieuzaken, algemene teelt- en handelsprojecten en economische aangelegenheden. Ook de PT-kosten zijn in dit bedrag verdisconteerd.