Opnamestop dreigt in maatschappelijke opvang

FEDERATIE OPVANG

Opnamestop dreigt in maatschappelijke opvang

OPNAMESTOP DREIGT IN DE MAATSCHAPPELIJKE OPVANG

Wanneer het rijk niet met een substantiële bijdrage over de brug komt voor de maatschappelijke opvang en de vrouwenopvang (MO), valt te vrezen dat het terugbrengen van de opvangcapaciteit in verschillende steden onvermijdelijk is. Dit terwijl gisteren bekend geworden is, dat er alleen al in Den Haag 's nachts rond de 500 mensen buiten slapen.

De Federatie Opvang heeft de afgelopen maanden goed gedocumenteerd aangegeven dat er voor de MO in Nederland jaarlijks 165 miljoen gulden extra nodig is. Daar zijn meerdere redenen voor. De jaarlijkse stijging van de CAO's is nooit voldoende gecompenseerd. De MO, ooit begonnen als een basisvoorziening met bed, bad en brood, heeft de afgelopen jaren haar doelgroepen zien veranderen. De traditionele dak- en thuisloze Swiebertje maakt nog maar een fractie uit van de doelgroep. De groep bestaat nu uit een bonte verzameling van onderling zeer verschillende mensen als de bewoners van een internaat voor thuisloze mannen, de pensionbewoners, de zorgwekkende zorgmijders, mishandelde vrouwen, getraumatiseerde personen, mensen in een psychosociale crisis.
Er zijn nu beduidend meer mensen met somatische, psychiatrische en verslavingsproblematiek, meer vrouwen, jongeren, allochtonen en mensen met een onduidelijke verblijfsstatus in de opvang.

De aard van de problematiek is dus steeds zwaarder geworden, maar de financiering is niet meegegroeid. Dit uit zich in een minimale personeelsbezetting, in onacceptabele huis-vesting en in nauwelijks mogelijkheden tot begeleiding. Een situatie die grote gelijkenis vertoont met die beschreven in het onlangs verschenen rapport 'Een keten van lege zondagen' van het Trimbos-instituut. Dit rapport gaat over de zorg aan chronische patiënten in de Geestelijke Gezondheidszorg (GGZ). Alleen: in de maatschappelijke opvang en vrouwenopvang zijn de budgetten nog stukken minder dan in de GGZ!

De meeste gemeenten vullen de middelen die zij van het rijk ontvangen voor de MO aan met eigen subsidies. Vooral in de grote steden gaat het inmiddels om forse gemeentelijke bijdragen.
Nu zal het rijk echter substantieel extra middelen moeten leveren. Gebeurt dit niet, dan zullen stappen als een opnamestop en capaciteitsreductie aan de orde komen. In het bijzonder bij de instellingen die werkzaam zijn in de grote steden, bij hen staat het water al aan de lippen!

-Einde bericht-

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met: Federatie Opvang, mevr. I. R. Smidt, directeur. GSM: 06 51549053
Telefoon: 030 2316403
E-mail: (federatie@opvang.nl) of (I.Smidt@opvang.nl) www.opvang.nl - www.opvang.nl/html/grijs.htm