CNV cao-voorstel: Leerrekening voor werknemers Philips

Datum nieuwsfeit: 21-11-2001
Christelijk Nationaal Vakverbond (CNV)

Informatie: VOOR DE PERS

CNV Metaal en electro is een vakgroep van de CNV BedrijvenBond

21-11-2001

Cao-voorstel CNV : Leerrekening voor werknemers Philips

In de nieuwe cao voor de ruim 30.000 werknemers van Philips Nederland wil CNV Metaal en elektro onder meer regelen dat werknemers een leerrekening krijgen. Op deze rekening moet het persoonlijk opleidingsbudget worden gestort, waardoor werknemers hun employability zelfstandig kunnen vergroten. De nieuwe cao kent een looptijd van een jaar, ingaande op 1 januari aanstaande.

Verder wil de bond de positie van vakbondskaderleden versterken door hen dezelfde rechtspositie te geven als leden van ondernemingsraden. Op het gebied van arbeid en zorg wil de bond uitbreiding van zorgverlof in verband met de zorg voor uitwonende kinderen, inclusief pleegkinderen en voor palliatief en rouwverlof. Ook zal de kinderopvang moeten worden uitgebreid tot opvang buiten schooltijd en in (middag)pauzes.

Loonsverhoging
De lonen bij Philips moeten binnen de looptijd van de nieuwe cao (1 januari t/m 31 december) met 4 procent omhoog, stelt CNV Metaal en elektro. De eis tot vier procent is gebaseerd op ledenraadplegingen alsmede de behaalde resultaten in voorgaande jaren. Verder vormt de voorspelling van de OESO een belangrijk argument. Die geeft namelijk aan dat, na een reeds in 2002 te bereiken stabilisatie van de bedrijfsresultaten, in 2003 winstherstel aannemelijk is. De loonsverhoging met 4 procent moet gelden voor iedereen in dienst van Philips, inclusief het management. Daarnaast wil de bond dat alle werknemers jaarlijks honderd opties Philips kunnen verwerven. De bond wil verder besprekingen voeren met de Philipsdirectie over de grondslag onder de bonusregelingen in het bedrijf. Hoewel er individueel voldoende prestatienormen werden gerealiseerd kregen werknemers dit jaar hun daarbij horende bonus desalniettemin niet toegekend.

De onderhandelingen over de cao beginnen op dinsdag 27 november a.s.

Houten, 21 november 2001

Nadere inlichtingen:

Nico Bogaard (cao-onderhandelaar CNV Metaal en elektro) 076 - 572 46 70
Wouter de Jong (persvoorlichting)