College Breda wil plan Afronding Asterd vaststellen

21-11-2001

College wil bestemmingsplan Afronding Asterd vaststellen

Gemeente Breda

Het college van burgemeester en wethouders adviseert de gemeenteraad om de zienswijzen tegen het ontwerp-bestemmingsplan Afronding Asterd grotendeels ongegrond te verklaren en het bestemmingsplan vast te stellen. Het plan wordt slechts op een klein onderdeel gewijzigd, namelijk het instandhouden van de sloot langs de Asterdkraag.

Het bestemmingsplan Afronding Asterd voorziet in de bouw van 47 woningen en het herstellen en ontwikkelen van natuur in het aangrenzende gebied. Een voorwaarde voor het plan Afronding Asterd is de inpassing in het bestaande landschap, waarmee de natuurlijke verbinding tussen de landgoederenzone en het buitengebied kan worden behouden.

Aanvankelijk was in het betreffende gebied de aanleg van recreatieve voorzieningen gepland in samenhang met de Asterdplas en de omringende woonwijk. Door omstandigheden is hiervan afgezien, waardoor het gebied beschikbaar kwam voor herontwikkeling. Het bestemmingsplan Afronding Asterd voorziet hierin.

Een totale belangenafweging heeft uiteindelijk geleid tot de huidige opzet. Hierbij moet gedacht worden aan de stedenbouwkundige belangen, volkshuisvestingsbelangen, landschappelijke, waterhuishoudkundige en milieutechnische belangen en financiële belangen in het kader van de economische uitvoerbaarheid van het plan en de belangen van omwonenden.

Tijdens dit proces is door de provincie aangegeven dat de invulling van een gedeelte van het gebied met woningbouw, niet gelegen binnen de Groene Hoofdstructuur, aanvaardbaar zou zijn.
De kosten voor de totale herinrichting van het landschap zijn opgenomen in de grondexploitatie. Dit betekent dat de herinrichting van het landschap wordt betaald uit de opbrengsten van de grondverkoop.

Breda, 21 november 2001

Noot voor redacties