Politiebericht Friesland

Datum nieuwsfeit: 21-11-2001
Bron: Politie Friesland

Politiebericht Friesland: Friesland 21-11-2001
Politieberichten van 21/11 (07.00 uur t/m 13. 00 uur)

Leeuwarden: overval snackbar
De overval op de snackbar blijkt een diefstal met geweldpleging te zijn. Dinsdag omstreeks 23.45 uur kwam de verdachte, een 32-jarige inwoner van Franeker de snackbar binnen. Hij moest voor een telefoongesprek f 0,40 afrekenen. Hij betaalde met een gulden. Toen de medewerker, een 23-jarige inwoner van Leeuwarden, die op dat moment alleen in de zaak was, het geld in de kassa wilde doen, kreeg hij een vuistslag van de verdachte in zijn gelaat. Vervolgens deed de verdachte een graai in de kassa en rende daarop de zaak uit. Er werd geen gebruik gemaakt van een wapen. De medewerker liep geen verwondingen op. Zie ook de politieberichten van 20/11 (13.00 uur) t/m 21/11 (07.00 uur)

Surhuisterveen: inbraak supermarkt
Afgelopen nacht werd ingebroken in een supermarkt aan de Kolk. Er bleek een ruit te zijn vernield. Via deze ruit was men de winkel binnengekomen. Uit de winkel werden verschillende sloffen sigaretten weggenomen. De waarde van het ontvreemde is niet bekend. Een medewerker van de supermarkt, een 32-jarige inwoner van Harkema, heeft aangifte gedaan.

Leeuwarden: inbraak winkel
Dinsdag tussen 23.00 en 23.45 uur werd twee keer ingebroken in een winkel aan de Oude Oosterstraat.. De eerste keer werd de etalageruit ingegooid en de tweede keer werd een ruit van de toegangsdeur vernield. Uit de winkel werden diverse spijkerbroeken weggenomen. De waarde van de weggenomen spijkerbroeken is niet bekend. De eigenaar, een 27-jarige inwoner van Leeuwarden, heeft aangifte gedaan.

Grou: verlichtingscontrole
Vanmorgen tussen 07.00 en 08.00 uur werd op de Stationsweg een verlichtingscontrole gehouden. Ter hoogte van het station werden 13 fietsers bekeurd ter zake het niet voeren van de juiste verlichting.

Bakhuizen: inbraak auto
Van dinsdag op woensdag werd ingebroken in een personenauto, die geparkeerd stond op de Heer Jacobstraat. Er werd vermoedelijk gebruik gemaakt van een valse sleutel. Uit de auto werden een radio/cd-speler en 7 cd`s weggenomen. De eigenaar, een 32-jarige inwoner van Bakhuizen, heeft aangifte gedaan.

Lermmer: brand woning
Dinsdag omstreeks 20.20 uur brak brand uit in een slaapkamer van een woning aan de Fluit. Op het moment dat de brand uitbrak, waren de bewoners, een vader en zoon, 45 en 20 jaar, niet in de woning aanwezig. Hoe de brand is ontstaan, is niet duidelijk. De brandweer heeft het vuur geblust. De slaapkamer brandde uit en de woning liep rook- en waterschade op. Het schadebedrag is niet bekend.

Heeg: diefstal buitenboordmotoren
Afgelopen weekend werden bij een watersportcamping aan de Burd vanaf vier zeilboten de buitenboordmotoren gestolen. De motoren zijn allen 4 pk en van het merk Yamaha, kleur blauw. De eigenaar, een 48-jarige inwoner van Heeg, heeft aangifte gedaan.

Heerenveen: inbraak winkel
Afgelopen nacht werd ingebroken in een winkel aan de Pleinweg. De toegangsdeur werd opengebroken. Uit de winkel werd de kluis met kleingeld weggenomen. Een medewerker van de winkel, een 28-jarige inwoner van Leeuwarden, heeft aangifte gedaan.

Dokkum: aanrijding met lichtgewonde
Woensdag omstreeks 07.50 uur vond op de Holwerderweg een aanrijding plaats tussen een personenauto en een bromfiets. De autobestuurster, een 23-jarige inwoonster van Paesens, zag bij het afslaan een bromfietser over het hoofd. De bromfietser, een 18-jarige inwoner van Hantum, botste tegen de auto aan. Hij liep een gebroken middenhandsbeentje op en werd overgebracht naar het ziekenhuis in Dokkum. De bromfiets werd totaal vernield en de auto liep zware schade op.

Leeuwarden: diefstal videocamera
Dinsdag omstreeks 21.00 uur liep een 28-jarige inwoner van Leeuwarden over de Nieuwestad ter hoogte van De Waag. De man was alleen en werd plotseling van achteren aangevallen door een onbekend gebleven persoon. De verdachte rukte de tas met daarin een videocamera van de schouder van het slachtoffer en rende weg. Van de verdachte is alleen bekend dat het een man betrof met een fors postuur en een lengte van ongeveer 1.80 meter. De waarde van de ontvreemde camera bedroeg ongeveer f 3300.-. De eigenaar heeft aangifte gedaan.

Burgum: aanhouding inbrekers
Tussen 10 en 12 november werd ingebroken in een bedrijfspand aan de Mr. W.M. Oppedijk van Veenweg. Door het forceren van een toegangsdeur kwam met het pand binnen. Uit het pand werd computerapparatuur weggenomen. De totale schade, inclusief braakschade bedroeg ongeveer f 2200-.De eigenaar, een 21-jarige inwoner van Burgum heeft aangifte gedaan. Naar aanleiding van het onderzoek werden afgelopen maandag en dinsdag twee inwoners van Leeuwarden, 20 en 32 jaar, aangehouden. De verdachten hebben de inbraak bekend en tegen hen is proces-verbaal opgemaakt. Zij zijn inmiddels weer op vrije voeten.

Bureau Communicatie: 058 - 880 8272