Balkenende kritiseert ChristenUnie over uitsluiten VVD

Datum nieuwsfeit: 21-11-2001
Bron: CDA

Balkenende kritiseert ChristenUnie over uitsluiten VVD

CDA-fractievoorzitter Jan Peter Balkenende vindt het onverstandig dat de ChristenUnie samenwerking met de VVD in een volgend kabinet bij voorbaat uitsluit. Balkenende reageerde dinsdag tijdens een CDA-bijeenkomst in Leeuwarden op een uitspraak van lijsttrekker Veling van de ChristenUnie. De laatstgenoemde zei dat regeringssamenwerking van zijn partij met de PvdA en het CDA de enig denkbare optie is, mocht het voor de ChristenUnie na de Kamerverkiezingen van mei 2002 zover komen.

"Het lijkt wel of de linkse profilering voor de ChristenUnie belangrijker is dan de ethische zaken", aldus Balkenende. De nieuwe politiek leider van het CDA wees daarbij op de discussie rond de orgaandonatie, waar PvdA en D66 inmiddels pleiten voor een nieuwe wet om meer donororganen beschikbaar te krijgen. De huidige wet staat het gebruik van organen van overledenen alleen toe als de overledene daarvoor vooraf toestemming heeft gegeven. Beide partijen willen dat het gebruik van die organen altijd mogelijk is, tenzij de overledene daar nadrukkelijk bezwaar tegen heeft gemaakt.

Balkenende wees er in Leeuwarden op dat de VVD net als het CDA en de ChristenUnie de huidige wet wil handhaven en tegelijkertijd aandringt op een betere uitvoering van de huidige wet. Volgens Balkenende speelt minister Borst van Volksgezondheid in deze kwestie de 'vermoorde onschuld' door ook voor een nieuwe wet te
pleiten. "Als zij de bestaande wet beter zou uitvoeren, zouden er ook zonder verandering meer donororganen beschikbaar kunnen zijn".

(ANP)