Ahold winnaar van Dutch Reputation Award 2001

Koninklijke Ahold

21/11/01

Ahold winnaar van Dutch Reputation Award 2001

Ahold heeft de eerste Dutch Reputation Award gewonnen. De award met bijbehorend kunstwerk van Hugo Kaagman is op 20 november in Utrecht uitgereikt door professor dr. Cees van Riel van het Reputation Institute aan Ahold topman Cees van der Hoeven. Het foodconcern kreeg de award na een representatief onderzoek van Blauw Research bv naar de reputatie van de twintig bekendste bedrijven. Ahold scoorde daarin het hoogst. Bij het onderzoek waren ruim 5400 Nederlanders betrokken.

Pers bericht van het European Reputation Institute. Amsterdam, 20 november 2001.

Ahold wint met een RQ-score van 87,2 punten. De top 5 bestond naast Ahold uit Sony (77,3), Unilever (76,7), Heineken (76,6) en Microsoft (76,1).

De Dutch Reputation Award is een initiatief van het Reputation Institute, Blauw Research BV en Amsterdam RAI. De prijs is gebaseerd op een Reputation Quotient onderzoek, waarin naast zakelijke feiten ook de emotionele beleving van een bedrijf meetelt in de eindbeoordeling. Die beoordeling is, in tegenstelling tot andere onderzoeken, het resultaat van de oordelen van alle stakeholders van een onderneming. Daartoe behoren naast beleggers, klanten en potentiële medewerkers bijvoorbeeld ook de mensen die bewust het bedrijf of haar diensten boycotten. De Reputation Quotient van een bedrijf is daardoor een objectieve maatstaf voor de reputatie van een bedrijf.

In de VS waar de Reputation Quotient door het Reputation Institute werd ontwikkeld, is het inmiddels een begeerd toetsingsinstrument voor bedrijven. Doordat het een model is waarmee bedrijven zich onderling kunnen vergelijken, is de RQ een maatlat voor het bedrijfsleven. Dat heeft eveneens invloed op de beoordeling van bedrijven door financiële analisten. In financiële kring wordt steeds meer uitgekeken naar de RQ-ratings van verschillende bedrijven die dan ook steevast de kolommen halen van gevestigde financiële media.

In een eerste reactie zegt Ahold-topman Van der Hoeven: "We zijn blij met de toekenning van de Reputation Award, vooral omdat de onderscheiding zich richt op gebieden die de onderneming zeer belangrijk vindt, zoals sociaal beleid, maatschappelijke verantwoordelijkheid, positie op de arbeidsmarkt, leiderschap en financiële performance. Ahold is er zich evenwel terdege van bewust dat het belangrijkste rapportcijfer komt van de klant, die dagelijks de meer dan 9.000 winkels wereldwijd bezoekt, waaronder de supermarkten van Albert Heijn in Nederland."

Het Reputation Quotient onderzoek is gebaseerd op zes Reputation Drivers. Deze zes hoofdonderwerpen, waarover ruim 5000 mensen hun oordeel velden zijn:

1. De emotionele aantrekkingskracht, of het appeal van een onderneming; mensen hebben respect en bewondering voor deze ondernemingen en hebben spontaan vertrouwen in deze bedrijven.

2. Producten en diensten hebben in de ogen van de gebruikers een goede prijs-kwaliteitsverhouding, zijn ook objectief van goede kwaliteit en de producenten zorgen voor innovatie.

3. Visie en leiderschap zijn de kenmerken van de top van deze ondernemingen waardoor deze bedrijven alert reageren en anticiperen op marktontwikkelingen. De markt herkent en erkent dat ook.

4. Organisatie als werkgever is een ander kenmerk van de onderneming met een goede reputatie. Het bedrijf wordt goed geleid, het is een goed bedrijf om voor te werken en dus is het ook een bedrijf met goede mensen.

5. Maatschappelijke verantwoordelijkheid is niet meer weg te denken uit het beleid van een onderneming. Een actief milieubeleid, maar ook sociale betrokkenheid en sociale verantwoordelijkheid zijn kenmerken van de onderneming met een goede reputatie.

6. Financiële prestaties zijn uiteindelijk van doorslaggevend belang of een onderneming succesvol is of niet. Goede financiële resultaten versterken de reputatie. Bij de financiële prestaties wordt ook gelet op de financiële prestatie-historie, de aantrekkelijkheid voor investeerders en de toekomstperspectieven.

Ahold behaalde de eerste plaats op drie van de zes onderzochte Reputation Drivers en kwam vier van de zes keer voor in de top drie van de verschillende Reputation Drivers.

In augustus waren na een eerste onderzoek onder ruim 1500 Nederlanders 20 bedrijven genomineerd. In alfabetische volgorde zijn dat: ABN AMRO, Ahold, Akzo Nobel, Eneco, Essent, Heineken, ING Groep, KLM, KPN, Libertel Vodafone, Microsoft, Nuon, Océ, Philips, Rabobank, Shell, Sony, TPG, Unilever en Vendex KBB.

In Nederland wordt het onderzoek naar de reputatie van bedrijven uitgevoerd door Blauw Research bv, één van de snelstgroeiende onderzoeksbureaus in Nederland met ruim 90 medewerkers. Blauw doet dat in samenwerking met het internationale Reputation Institute dat in Nederland wordt vertegenwoordigd door prof dr. Cees van Riel, hoogleraar corporate communicatie aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam.

Internationaal is Van Riel samen met Professor Charles Fombrun van de New York University's Stern School of Business Executive Director van het Reputation Institute (www.reputationinstitute.com), de motor achter deze onderzoeks- methode.

Amsterdam RAI is mede initiatiefnemer van de Dutch Reputation Award, omdat de Award een goede onderbouwing biedt van het het World Reputation Forum. Dit bijzondere discussieprogramma over reputatiezaken voor de top van ondernemingen wordt voor de eerste keer op 26 november 2002 georganiseerd.