Sanering en gasfabriekenlocaties door Grontmij

Grontmij

Grontmij NV

22-11-2001 - Sanering en herontwikkeling gasfabriekenlocaties

Grontmij Drenthe voert in de provincies Friesland, Groningen en Drenthe haalbaarheidsstudies uit naar de herontwikkelingsmogelijkheden van vervuilde gasfabriekenlocaties. De gasfabrieken zijn niet meer in bedrijf en liggen op centrale plaatsen in het stedelijk gebied. Mits gesaneerd zijn dit gewilde locaties voor bijvoorbeeld woningbouw.

Het Ministerie van VROM subsidieert de sanering als daar herontwikkeling op volgt. Dit vloeit voort uit het beleid van VROM dat steden niet langer moeten groeien ten koste van het landelijk gebied, maar de bestaande stedelijke ruimte efficiënter in moeten delen. Grontmij ondersteunt de noordelijke provincies in de planvorming. We onderzoeken op welke wijze de gasfabriekenlocaties gesaneerd moeten worden, wat de kosten daarvan zijn en of herontwikkeling mogelijk is.

Inbreiding
In het kader van het I.S.V. (Interim Richtlijn Stedelijke Vernieuwing) gaan steeds meer gemeenten hun stedelijk gebied onder de loep nemen en onderdelen daarvan herontwikkelen. In plaats van uitbreiding naar het landelijk gebied krijgen we nu een trend naar inbreiding in het stedelijk gebied.

In totaal heeft Grontmij 22 gasfabriekenlocaties onder de loep genomen in het tijdsbestek van één jaar.

Wilt u meer informatie over dit onderwerp? Neem dan contact op met Marco Hormann, telefoon (0592) 338750.