Verdachte schietpartij krijgt 36 maanden

36 maanden, waarvan 6 voorwaardelijk, na schietpartij
Bron: Rechtbank 's-Gravenhage
Datum actualiteit: 22-11-2001

Verdachte die blijkens een hem betreffend uittreksel uit het Algemeen Documentatieregister behoudens terzake van overtredingen van de Wegenverkeerswetgeving niet eerder met politie en justitie in aanraking is gekomen, heeft samen met zijn oom kogels afgevuurd op een tweetal personen. Hij heeft zich daarbij welbewust blootgesteld aan de aanmerkelijke kans dat die personen door die kogels zouden worden geraakt en daarbij het leven zouden laten. De ernst van een dergelijk feit spreekt voor zich. Voorts heeft verdachte twee vuurwapens met bijbehorende munitie voorhanden gehad.

Wat de persoon van verdachte betreft houdt de rechtbank rekening met het rapport d.d. 23 juli 2001 van I. Schilperoord, psycholoog te 's Gravenhage. In het rapport wordt de conclusie getrokken dat de persoonlijkheid van verdachte wat narcistische trekken vertoont en dat hij een wat opgeblazen, soms onrealistisch zelfbeeld heeft, waarbij verdachte zich erg inspant om dit hoog te houden. Voorts heeft hij weinig doorzettingsvermogen en geeft hij zijn inspanningen snel op. De psycholoog oordeelt dat verdachte voor het feit volledig toerekeningsvatbaar te achten is. De rechtbank neemt deze conclusie over en maakt die tot de hare.