LBR: Leden Leefbaar Nederland kunnen kiezen

Landelijk Bureau ter bestrijding van Rassendiscriminatie

Rotterdam, 23 november 2001

Zondag 25 november wordt het landelijk congres van Leefbaar Nederland gehouden. De partij stelt daar haar programma vast en kiest haar lijsttrekker. Op het congres zal duidelijk worden of Leefbaar Nederland inderdaad een verfrissende op vernieuwing gerichte partij is, zoals ze zich graag presenteert, of dat Leefbaar Nederland niet meer is dan een doodgewone tegenpartij. Een tegenpartij die niet vies is van anti-buitenlanders retoriek. De keuze is aan de leden van Leefbaar Nederland. Aan hen is onderstaande open brief gericht.

Geachte leden van Leefbaar Nederland.

U heeft de vrijheid een politieke partij op te richten. Het staat u vrij de gevestigde orde in politiek Den Haag uit te dagen. U bent vrij bij het opstellen van een mooi programma voor uw partij. Uw partij heeft de vrijheid zich vervolgens na de verkiezingen iets of niets van dit programma aan te trekken. Natuurlijk mag u bij de verkiezingen een gooi naar de macht doen. Of in ieder geval proberen enkele zetels te veroveren. Als u en uw partij daarbij opportunistisch te werk willen gaan, houdt niets u tegen. Wilt u een populist als voorman? Dan kiest u die.

U heeft de vrijheid Nederland als uitgangspunt te nemen van uw wereldbeschouwing. Wat leefbaar is, kunt u zelf bepalen. U neemt u voor de verkiezingsstrijd te verlevendigen? De democratie heet u welkom. Natuurlijk weet u dat uw partij de vrijheid heeft zich te presenteren als de nieuwe en enig ware oppositie. En wanneer uw partij ervoor kiest electorale munt te slaan uit angst voor de islam en de komst van vreemdelingen, zal geen enkele persoon, instelling of organisatie u of uw partij daarvan kunnen weerhouden. Ook niet wanneer u een partijleider kiest die oproept tot een Koude Oorlog.

U heeft de vrijheid te kiezen. Maar ook om u, voor uw belangrijke landelijke congres, nog eens achter de oren te krabben. Waarom zou een op vernieuwing en verfrissing gerichte partij als Leefbaar Nederland kiezen voor het belegen concept van het vergroten van tegenstellingen tussen de verschillende etnische groepen in Nederland? Geen verfrissende kijk die jongere generaties zal aanspreken. Zij kiezen eerder voor diversiteit en individualisme, twee beginselen die hoog in het vaandel stonden bij de pioniers van de Leefbaar-beweging.

Velen zullen zich ook afvragen wat nu eigenlijk het leefbaarheidgehalte is van een nieuwe Koude Oorlog. Heksenjachten op mensen met een andere (levens)overtuiging, beroepsverboden, geheime diensten die dossiers aanleggen over politieke tegenstanders, perscensuur en propaganda zullen het binnenlandse politieke klimaat overheersen, wanneer er zo'n Koude Oorlog komt. Een fikse wapenwedloop, de verdeling van de wereld in twee kampen en een verlamde Verenigde Naties zijn in dat geval het perspectief voor de internationale politiek.

De geschiedenis zal leren of uw congres en het verkiezingsresultaat dat uw partij volgend jaar zal behalen, een historisch keerpunt in de Nederlandse politiek zullen betekenen. Of dat Leefbaar Nederland de zoveelste anti-partij is die met veel tromgeroffel op het politieke toneel verschijnt en die, na enkele jaren, weer stilletjes achter de coulissen verdwijnt.

In de toekomst kijken is moeilijk maar niet geheel onmogelijk. Een ding staat namelijk vast. U kunt zondag op uw congres een historische daad verrichten. U kunt namelijk breken met de Europese traditie dat anti-establishment partijen zich moeten verbinden met anti-buitenlanders thema's. Dat kan alleen wanneer u een andere lijsttrekker kiest dan de man die daarvoor nu de favoriet is. Een andere lijsttrekker kiezen en breken met die reactionaire traditie zou werkelijk nieuw en verfrissend zijn. En zal zeker de geschiedenisboeken halen.

Ik wens u een goed congres toe. Met vriendelijke groeten,

Jeroen Visser,

Afdeling communicatie LBR (Landelijk Bureau ter bestrijding van Rassendiscriminatie)