Veel bedrijven passen e-fulfillment toe zonder strategie

Datum nieuwsfeit: 23-11-2001
Bron: Cap Gemini Ernst & Young

Cap Gemini Ernst & Young

Utrecht , 23 november 2001

Afnemers blijken redelijk tevreden te zijn over de uitvoering van het e-fulfillment proces. Dit is echter eerder het resultaat van buitensporige inspanningen en niet van in vergaande mate geautomatiseerde en geïntegreerde backoffice-processen. Dit blijkt uit het onderzoeksrapport 'Beloften waarmaken? State of the art uitdagingen in e-fulfillment' van Cap Gemini Ernst & Young dat vandaag is verschenen.

E-fulfillment is de integrale afhandeling van een order die via een website is ontvangen. De integrale afhandeling betreft het geheel aan benodigde backoffice- processen. Doel is om uiteindelijk aan de persoonlijke wensen en eisen van een klant te voldoen en zo het succes van een online aankoopervaring te verzekeren.

Veel bedrijven passen e-fulfillment toe zonder daarbij een heldere strategie te hebben. Er wordt maar weinig nagedacht over de mogelijkheden die e-fulfillment biedt. Producten worden via websites aangeboden en er worden beloftes over de servicegraad gedaan maar er is nog onvoldoende inzicht in de vraag of die beloftes ook werkelijk kunnen worden waargemaakt. De relevante backofficeprocessen zijn vaak te weinig geïntegreerd zodat weinig gebruik gemaakt wordt van de mogelijkheden om het e-fulfillmentproces tegen lagere kosten uit te voeren.

Uit het onderzoek blijkt verder dat de eisen die aan de backoffice worden gesteld bij toepassing van e-fulfillment anders zijn dan bij fulfillment. Dit wordt veroorzaakt doordat de verwachtingen van klanten vele malen hoger zijn. Daarnaast is het bestelgedrag van de afnemer veranderd in de zin van ordergrootte, orderfrequentie, maar ook in de zin van geografische locatie. In het B2B-segment zijn de lage proceskosten de belangrijkste reden om voor het e-fulfillment kanaal te kiezen. In het B2C-segment is het gemak de belangrijkste reden.

Bedrijven die betrokken zijn bij de uitvoering van e-fulfillment kennen de volgende specifieke problemen:
* Aanbieders in het B2C-segment hebben problemen met de zogenaamde 'last mile'. Dit is het bezorgen van de bestelling bij de consument thuis. Bestellers zijn vaak niet thuis
* Aanbieders in het B2B-segment ervaren te hoge verwachtingen van de afnemers.

* Logistiek dienstverleners ervaren vooral een tekort aan kritische competenties, zoals ICT-kennis en -kunde.

Over Cap Gemini Ernst & Young

Cap Gemini Ernst & Young is een vooraanstaande organisatie in management consulting en IT-dienstverlening. Het geïntegreerd kunnen aanbieden van deze activiteiten maakt de onderneming tot een unieke zakelijke dienstverlener. Het bedrijf helpt middelgrote tot grote nationale en multinationale ondernemingen en non-profit organisaties met het ontwikkelen van nieuwe groeistrategieën en het verbeteren van bedrijfsprocessen. Wereldwijd telt de organisatie meer dan 60.000 medewerkers, waarvan 7.000 in Nederland. De organisatie is genoteerd aan de aandelenbeurzen in Parijs en Amsterdam en behaalde in 2000 een omzet van 8,5 miljard euro. Meer informatie over specifieke dienstverlening, kantoren en research is beschikbaar op: www.nl.cgey.com.

Cap Gemini Ernst & Young Natalie Masseüs, woordvoerder Telefoon: 030 689 6827, Mobiel: 065 156 9169 (natalie.masseus@cgey.nl)