Promotie: zorg, familie en sekse in de mantelzorg

Datum nieuwsfeit: 23-11-2001
Bron: Ingezonden persbericht
Ingezonden persbericht

Promotie mw.drs. M.A.C.J. Potting
in de Faculteit der Gezondheidswetenschappen.
Van je Familie; zorg, familie en sekse in de mantelzorg. Promotor: Prof.dr. R. Vos; co-promotor: dr. K. Horstman. Vrijdag 23 november, 14.00 uur.

Ideologische en financiële overwegingen hebben de overheid ertoe gebracht te stimuleren dat dure georganiseerde zorg voor hulpbehoevenden zo veel mogelijk wordt vervangen en aangevuld door zorg gegeven door mensen uit de directe omgeving van de patiënt: de mantelzorg. De praktijk leert dat voornamelijk familieleden en hoofdzakelijk vrouwen deze mantelzorg geven. Probleem hierbij is echter dat families historische eenheden zijn waarin mantelzorg een plaats moet krijgen en dat dit voor de families mogelijk spanningen en conflicten met zich mee kan brengen. Marianne Potting gaat in deze studie in op de dagelijkse praktijk van de mantelzorg en analyseert welke betekenissen begrippen als zorg, familie en sekse krijgen in een familie wanneer de zonen en dochters voor hun ouders gaan zorgen.

Noot voor de pers

De afdeling Communicatie van de UM is bereikbaar via 043 388 2044. Voor urgente zaken buiten kantooruren 06 21275612. Mailto:pers@bu.unimaas.nl. De persberichten van de UM staan op Internet www.pers.unimaas.nl.