Meer inzicht voor belegger met financiële bijsluiter

Van Lanschot Bankiers

Meer inzicht voor belegger met financiële bijsluiter

´s-Hertogenbosch, 20 nov 2001

Beleggen in aandelen en obligaties is de laatste jaren zeer populair geworden. De keuze aan financiële diensten en produkten voor particuliere beleggers is dan ook enorm toegenomen. Om de duidelijkheid en transparantie van het aanbod te vergroten en eventuele risicos te verkleinen is de Financiële Bijsluiter ontwikkeld. In zijn inaugurele rede op 23 november (16.15 uur) zal prof. dr Theo Nijman, hoogleraar Beleggingstheorieën aan de Katholieke Universiteit Brabant in Tilburg, ingaan op het belang, de beperkingen en de te verwachten verdere ontwikkeling van de bijsluiter.

Sinds 1 januari 2001 is aan de Economische Faculteit van de Katholieke Universiteit Brabant een leerstoel Beleggingstheorieën gevestigd. De leerstoel wordt financieel ondersteund door F. van Lanschot Bankiers NV, de bank voor vermogende particulieren, het middelgrote (familie)bedrijf en de institutionele belegger. De Van Lanschot-leerstoel beoogt de kwaliteit van het onderwijs en het onderzoek in de Beleggingstheorie te vergroten en een bijdrage te leveren aan de vertaling van recente theoretische ontwikkelingen naar de praktijk.

Complex
Het scala van financiële producten waaruit beleggers kunnen kiezen is de afgelopen jaren sterk gegroeid. Particulieren kunnen tegenwoordig tegen relatief lage instapkosten beleggen in aandelen die genoteerd staan aan een groot aantal verschillende aandelenbeurzen. Daarnaast kunnen ze beleggen via vele aandelen- of obligatiefondsen en worden ze regelmatig geconfronteerd met financiële producten als aandelen-lease, reverse convertibles, garantieproducten en click-fondsen. Ook bevatten vele spaarproducten, hypotheekvormen, verzekeringscontracten en pensioenproducten tegenwoordig expliciet of impliciet een beleggingscomponent. Door de sterke groei van het aantal productvormen is de transparantie van de financiële markten voor particulieren sterk afgenomen en is het doorgronden van deze producten soms zeer complex.

Acht risicoklassen
De Minister van Financiën wil op korte termijn de markttransparantie bevorderen door de invoering (waarschijnlijk per 1 juli 2002) van een zogenaamde Financiële Bijsluiter. In deze bijsluiter zal essentiële informatie over het product, waaronder rendementskarakteristieken, kosten en risico, kort worden weergegeven. De bekende waarschuwing rendementen uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst, die ongeacht de mate van risico momenteel bij ieder beleggingsproduct vermeld dient te worden, zal waarschijnlijk vervangen worden door een classificatie van beleggingsproducten in acht risicoklassen, oplopend van laag risico tot hoog risico. In de rede wordt onder andere ingegaan op de vraag hoe een dergelijke classificatie kan worden verkregen.