Politieberichten districten stad Utrecht

Korps: Utrecht, plaats: Utrecht 23-11-2001

Politieberichten districten stad Utrecht, 09.00 uur
Verdachten bekennen 75 bedrijfsinbraken

UTRECHT - De politie heeft de afgelopen maanden zes verdachten aangehouden in verband met hun betrokkenheid bij 75 bedrijfsinbraken in Utrecht en omgeving.
Twee verdachten werden op 27 augustus aangehouden toen zij s nachts met een computer tussen zich in door Ondiep fietsten. Het betreft een 24-jarige en een 21-jarige man uit Utrecht noord. Na hun aanhouding zijn zij gaan praten en hebben bekentenissen afgelegd over door hen gepleegde bedrijfsinbraken. Naar aanleiding van onderzoek heeft de politie vervolgens in september en oktober nog drie mannen uit Utrecht aangehouden. Respectievelijk een 23-jarige, een 24-jarige en een 38-jarige man uit Utrecht.

De verdachten hebben bekentenissen afgelegd over inbraken die zij in 2000 en 2001 hebben gepleegd. De bedrijfsinbraken vonden plaats op industrieterreinen in Utrecht, Amersfoort, Breukelen, Hilversum, IJsselstein, Loosdrecht, Maarssen en Nieuwegein. In totaal zijn er bekentenissen in 75 zaken. Bij de getroffen bedrijven werd met name computerapparatuur gestolen. Onderzoek wees uit dat de verdachten de apparatuur direct bij een heler aanboden. De verdachte van heling, een 34-jarige man uit Utrecht, is hierop eveneens aangehouden.

De politie heeft met een team van 6 mensen, afkomstig uit verschillende Utrechtse districten, aan de zaken gewerkt. Het einddossier met de 75 zaken zal deze week door de politie aan justitie worden overgedragen. De zes verdachten zitten in voorlopige hechtenis.

Wijkteam Lombok/Oog in Al naar nieuw politiebureau

UTRECHT Burgemeester Brouwer zal dinsdagmiddag 27 november om twee uur het nieuwe politiebureau aan de Groeneweg 54 c openen. Het wijkteam Lombok/Oog in Al van het politiedistrict Marco Polo heeft haar intrek genomen in een geheel vernieuwd onderkomen aan de Groeneweg 54c. De voormalige brandweerkazerne is volledig gerenoveerd en aangepast aan de eisen van een modern politiebureau.
De politiepost aan de Kanaalstraat 226 (een voormalig winkelpand) was voor het wijkteam, dat bestaat uit 10 wijkagenten te klein geworden.

Op een andere locatie in de wijk Lombok, in het buurthuis Spirit waren tot voor kort 14 toezichthouders en een politiecoördinator gehuisvest.

Deze gescheiden werklocaties worden nu samengevoegd in het nieuwe politiebureau aan de Groeneweg zodat betere aansturing en integratie van het politiewerk in de wijk mogelijk wordt.
Het politiebureau aan de Groeneweg is op dinsdag en donderdag geopend tussen 09.00 uur en 16.00 uur en zo nodig op afspraak. Er wordt gewerkt aan verruiming van de openingstijden. Op de tijdstippen dat het bureau open is, is het doen van aangifte mogelijk.

Vertegenwoordigers van de media worden hierbij uitgenodigd om bij de opening aanwezig te zijn.

Mannen met vuurwapen aangehouden

UTRECHT Donderochtend om vijf uur zijn op de Beneluxlaan drie mannen in een auto aangehouden. Een 28-jarige man uit Utrecht, een 37-jarige man uit IJsselstein en een man die zijn naam niet wilde opgeven. De man die zijn naam niet wilde opgeven had een vuurwapen in zijn broeksband. Volgens informatie die bij de politie was binnengekomen zou de man behalve het vuurwapen ook nog een kogelwerend vest dragen. Bij onderzoek in de auto werd het kogelwerende vest aangetroffen. Bij de aanhouding hebben de agenten uit voorzorg hun vuurwapen getrokken.

Brand in sportzaal

UTRECHT De brandweer heeft donderdagmiddag om half drie een middelbrand geblust in een sporthal van het Meerstroomcollege aan de Ina Boudier Bakkerlaan. In verband met de hevige rookontwikkeling is de school en het schoolplein op last van de politie en brandweer ontruimd. Omdat drie personen rook hadden ingeademd zijn zij voor onderzoek naar het ziekenhuis gebracht. De brandweer heeft vastgesteld dat er geen gevaarlijke stoffen zijn vrijgekomen. De brand is door tot nu toe onbekende oorzaak tussen het plafond in de sporthal ontstaan. De technische recherche stelt een onderzoek in.