Economische tegenwind treft horeca in derde kwartaal 2001

Terug Zoetermeer, 23 november 2001
Persbericht P-016 , afd. Communicatie, tel. (079) 368 07 19

Economische tegenwind treft horeca in derde kwartaal 2001

In het derde kwartaal 2001 is de waardegroei van de horecaomzet sterk teruggelopen tot 1,5%. In het eerste halfjaar bedroeg het groeitempo nog 5%. Deze verminderde waardegroei is voornamelijk te wijten aan de huidige economische tegenwind en de aanslagen in de Verenigde Staten op 11 september jl.

De economische tegenwind is merkbaar in alle sectoren van de horeca: de omzetgroei in het derde kwartaal bedroeg 1,5%. Gecorrigeerd voor prijsstijging is er zelfs sprake van een daling van het omzetvolume met 3,7%. De verwachte omzetgroei voor totaal 2001 is hierdoor bijgesteld op 4%. Het effect op de Nederlandse horeca van de aanslagen in de Verenigde Staten door een afname van het intercontinentale zakelijk en vakantievervoer is divers. Er is een duidelijke daling van de bezoeken door Amerikanen en Aziaten aan ons land, maar dat wordt deels gecompenseerd door toenemend binnenlands bezoek en bezoek uit onze nabuurlanden.

Het verwachte uitblijven van economisch herstel zal volgend jaar zijn weerslag hebben op de horecabestedingen. Voor 2002 wordt evenals in 2001 een omzetgroei van 4% verwacht.

Mooi zomerweer en prijsstijgingen oorzaak omzetgroei

Het mooie zomerweer en doorgevoerde prijsstijgingen waren belangrijke oorzaken voor de gerealiseerde omzetgroei in de verblijfsrecreatie (+ 7,3%), de drankensector (+ 4,3%) en de fastfoodsector (+ 3,4%).

Omzetdaling hotels

De hotelomzet is in het derde kwartaal van dit jaar gedaald (- 2,9%). De internationaal zakelijk georiënteerde hotels en conferentieoorden hebben te maken met forse dalingen in de omzet. De afgelopen jaren heeft met name de hotelsector geprofiteerd van het economisch hoogtij. Vorig jaar was het derde kwartaal nog goed voor een omzetstijging van 11%. Nu worden in deze sector de bezuinigingen in de uitgaven van het bedrijfsleven merkbaar. Direct na 11 september werden bovendien meerdere internationale congressen en grote evenementen afgezegd.

Zakelijk en privé minder uit eten

Ook restaurants die zich op de zakelijke markt richten, hebben dezelfde gevolgen als de hotels ondervonden. Maar ook de particuliere consument is behoudender geworden in zijn uitgaans- en uitgavenpatroon. De groei van de omzet in de restaurantsector is daarom gering (+ 1,8%).

Omzet contractcatering groeit met 13%

De omzetontwikkeling van gecaterde bedrijfsrestaurants (+ 13%) is minder conjunctuurgevoelig vanwege langlopende contracten. Daarnaast hebben in diverse bedrijfsrestaurants prijsaanpassingen plaatsgevonden, mede veroorzaakt door het regime van de loonbelasting dat per 1 januari 2001 gewijzigd is.