Wet ammoniak wetenschappelijk niet onderbouwd

Datum nieuwsfeit: 23-11-2001
Bron: CDA

Wet ammoniak: wetenschappelijk niet onderbouwd

De CDA-fractie heeft donderdag 22 november jl. tegen de wet Ammoniak en Veehouderij gestemd. Dit omdat geen gehoor is gegeven aan de wens van de CDA-fractie dat alleen zeer kwetsbare natuurgebieden beschermd zouden moeten worden met een zone van 250 meter.

Het nu in de Kamer aangenomen voorstel spreekt van een 250 meter-zone rond kwetsbare natuurgebieden. Dit gaat de CDA-fractie te ver vooral omdat daar geen wetenschappelijke onderbouwing voor gegeven kon worden. Het CDA vindt dat te veel bedrijven de dupe gaan worden wat gezien het ammoniakbeleid niet nodig is.

CDA-woordvoerder Theo Meijer vindt het wel verstandig dat in de 250 meter-zone gekozen is voor een emissieplafond en niet voor een verbod op meer dieren. "Ondernemers houden zo in ieder geval nog de mogelijkheid om via aanpassing van het veevoederspoor of via technische aanpassingen te komen tot enige bedrijfsontwikkeling."
Zou in de wet zijn gesproken van "zeer kwetsbare natuurgebieden" dan zouden 3500 boerenbedrijven met de nieuwe regels te maken krijgen. Nu de wet spreekt van "kwetsbare natuurgebieden" zijn dat 7000 bedrijven.

Woordvoerder: Theo Meijer tel.070-3182557

Voor verdere informatie: Marianne Fennema 070-3182512