Burger centraal in het milieubeleid

Datum nieuwsfeit: 23-11-2001
Bron: Partij van de Arbeid
Partij van de Arbeid

Burger centraal in het milieubeleid 11- 23, 2001 De burger moet weer centraal komen te staan in het vormgeven van het milieubeleid. De maatschappelijke belangstelling voor het milieu is gedaald. De belangstelling voor het milieu staat ná veiligheid, sociale zekerheid, vrijheid van meningsuiting en werkloosheid, op plaats 5. Volgens PvdA-kamerlid Jaap Jelle Feenstra is dat helemaal geen ramp.

Feenstra: `Verminderde belangstelling laat zien dat een aantal milieuproblemen opgelost zijn en dat er voor resterende vraagstukken serieus aandacht bestaat.' Dat mag er volgens Feenstra alleen niet toe leiden dat de politieke aandacht verslapt. Feenstra is mede hierdoor minder enthousiast over de houding van de VVD. Feenstra: `Er wordt veel geklaagd, maar als puntje bij paaltje komt onderschrijven ze gewoon het milieubeleid. Zo verloochenen ze haar verantwoordelijkheden als coalitiepartner. Temeer wanneer je dit beschouwt in het licht van de erfenis van Winsemius en Nijpels.'

Feenstra is bepaald niet ontevreden met het beleid dat door minister Pronk gevoerd is. Vol lof is hij over zijn inzet, visie en betrokkenheid en vooral over de diplomatieke successen die behaald zijn op het gebied van de klimaatonderhandelingen. Volgens Feenstra is echter het milieubeleid zoals de minister dat de afgelopen periode gevoerd heeft, en ook zoals het voor de komende tijd afgesproken is, te veel gericht op technologie en uitvoering. Zo zijn er volop subsidies en aftrekmogelijkheden die tot doel hebben milieuvriendelijke technologische ontwikkelingen te bevorderen. `Denk bijvoorbeeld maar aan de energiezuinige ontwerpen van auto's en koelkasten. Wanneer we echter op deze voet doorgaan dan verdwijnt de betrokkenheid van de burger en zo het maatschappelijk draagvlak voor het milieubeleid. Milieubeleid moet dus weer meer ván, vóór en dóór de burger worden,' aldus Feenstra.

De burger verlangt een schone en veilige leefomgeving. Mensen willen een groene woonomgeving, kinderen die kunnen spelen op straat, geen geluidsoverlast goed openbaar vervoer, schoon water en geen geluidsoverlast. Dat betekent concreet dat het milieubeleid in het vervolg gedragen moet gaan worden door de belangen van de burgers. `Het milieubeleid moet vertaald worden naar de leefwereld van de mensen zelf. Zo zullen er meer subsidies moeten komen voor initiatieven die het consumptiegedrag milieuvriendelijk kunnen beïnvloeden. Of subsidies voor initiatieven die het draagvlak hiervoor verbreden. In tegenstelling tot technologische innovaties is er juist voor deze sociale experimenten weinig of geen financiële ondersteuning van het Rijk. En dat moet veranderen', aldus Feenstra.

Partij van de Arbeid