Gelderse bestuurscrisis eindelijk opgelost

Datum nieuwsfeit: 23-11-2001
Bron: CDA

Gelderse bestuurscrisis eindelijk opgelost

De al 7 weken durende Gelderse bestuurscrisis is eindelijk opgelost. In de nacht van 3 op 4 oktober hebben CDA en VVD die tot dan tezamen met de PvdA het dagelijks bestuur van de provincie vormden het vertrouwen in de PvdA opgezegd, omdat deze partij het aftreden van het gehele Gelderse college eiste, waarmee ook de CDA en VVD-bestuurders op één lijn zouden worden geplaatst met een frauderende PvdA-bestuurder. Sedertdien bestond het Gelders college uit CDA en VVD en fungeerde het als een minderheidsbestuur.

Een drietal pogingen, geïnitieerd door het CDA, om de PvdA terug te brengen in het Gelders bestuur strandden telkens op nieuwe eisen die de PvdA aan het eind van het onderhandelingstraject op tafel heeft gelegd en die voor CDA en VVD onaanvaardbaar waren. Woensdag 14 november heeft provinciale staten van Gelderland CDA-fractievoorzitter Harry de Vries de opdracht gegeven om in een vernieuwd college een aantal partijen bijeen te brengen.

Harry de Vries: "Ook in de uitvoering van deze opdracht lag uiteindelijk de PvdA "dwars", nu ging het over de positie van de Christen Unie, welke partij wel volledige steun aan het college wilde verlenen, maar geen gedeputeerde zetel eiste. Uiteindelijk heeft het CDA besloten om in het belang van het bestuur van
Gelderland een nieuw college te formeren zonder de Partij van de Arbeid."

Het Gelderse bestuur bestaat uit 7 gedeputeerden, 3 van CDA, 3 van VVD en 1 van SGP en met volledige steun van de Christen Unie. Alom in Gelderland, met name bij gemeenten, is met opluchting gereageerd op het einde van de langdurige bestuurscrisis bij de provincie.