Gastouderproject voor asielzoekers wint prijs

Datum nieuwsfeit: 24-11-2001

HUMANITAS

Gastouderproject voor asielzoekers wint prijs

Het Gastouderproject Alleenstaande Minderjarige Asielzoekers (AMA's) van Humanitas afdeling 't Gooi heeft op zaterdag 24 november de Jan Renken Prijs 2001 gewonnen. De prijs bestaat uit een houten sculptuur van Hamoudi Kadom en een cheque van 10.000 gulden. Het project was volgens het juryrapport de meest vernieuwende activiteit van Humanitas en heeft een grote voorbeeldfunctie.

Thuis voor AMA's
Het Gastouderproject Alleenstaande Minderjarige Asielzoekers (AMA's) is een project waarmee de afdeling 't Gooi van Humanitas een warm huis wil bieden aan AMA's, zodat zij zich daar 'thuis' kunnen voelen.

Alleenstaanden of gezinnen treden vrijwillig op als gastouder van een AMA, waarbij de AMA wel zelfstandig blijft wonen. Meestal wordt er eens per week gezamenlijk iets gezelligs ondernomen en biedt de gastouder daarnaast ondersteuning bij diverse activiteiten, bijvoorbeeld die op school.

Het initiatief is anderhalf jaar geleden ontstaan, toen als pilotproject van de Stichting Alleenstaande Minderjarige Asielzoekers Humanitas (SAMAH). Afdeling 't Gooi heeft een werkgroep samengesteld die dit gastouderproject voortzet en uitbreidt. Op dit moment hebben dertig AMA's in 't Gooi een gastouder.

Het project is volgens de jury een vernieuwende activiteit en heeft een voorbeeldfunctie. Vooral daar waar het de oudere AMA's betreft, die ondergebracht zijn in kleine zelfstandige wooneenheden, bestaat een dringende behoefte aan ondersteuning en 'huislijk' contact. De jury was eensluidend van oordeel dat dit project daarom de Jan Renken Prijs 2001 verdient. Het is volgens hen een kwalitatief goed project waar zorgvuldig over is nagedacht en dat goed is geanalyseerd. Het is dan ook een project dat andere afdelingen van Humanitas, die in hun werkgebied een asielzoekerscentrum of kleine afzonderlijke wooneenheden hebben, makkelijk kunnen overnemen. Humanitas verwacht in de komende jaren dan ook zeker navolging. Bij SAMAH is een handboek verkrijgbaar waarin de methodiek voor het opzetten van een gastouderproject beschreven is. Bij het landelijk coördinatiepunt voor gastouderprojecten zijn inmiddels veertig projecten aangemeld.

Jan Renken Prijs
Sinds 1995 wordt op de jaarlijkse ledenvergadering van Humanitas de Jan Renken Prijs uitgereikt. Het prijswinnende project moet zich onderscheiden door een vernieuwende aanpak en zorgen voor uitbouw van het vrijwilligerswerk van Humanitas. De naamgever van de Jan Renken Prijs heeft zijn sporen verdiend binnen Humanitas als het gaat om vernieuwende projecten.

Humanitas
Humanitas is de Nederlandse vereniging voor maatschappelijke dienstverlening en samenlevingsopbouw. Duizenden vrijwilligers en beroepskrachten zetten zich in voor zorg- en
dienstverleningsactiviteiten zoals vrijwillige thuiszorg, steun bij rouw, opvoedingsondersteuning, kindervakantiekampen en vakanties in gastgezinnen, budgetbeheer, maatschappelijke begeleiding aan dak- en thuislozen en vluchtelingen en vele andere activiteiten.

Noot voor redacties