Groningen: aanhoudingen bij danceparty wegens drugsbezit

Datum nieuwsfeit: 25-11-2001
Bron: Politie Groningen

Korps: Groningen, plaats: Diverse 25-11-2001
Politiebericht Groningen
Zondag 25 november 2001

Dagelijske berichten

Bedum: man aangehouden na vernieling
Aan de Noordwolderweg in Bedum heeft de politie een 34-jarige man uit Groningen aangehouden. De man vernielde een deur van de woning van kennissen die op zijn kinderen pasten. De verdachte en zijn vriendin kregen tijdens het uitgaan ruzie met elkaar. Hij ging daarop naar huis waarna familieleden probeerden in de ruzie te bemiddelen. Dat mislukte en de verdachte toog in zijn auto naar Bedum om, midden in de nacht, zijn kinderen op te halen. Op het oppasadres aan de Noordwolderweg ontstond opnieuw onenigheid waarbij de verdachte de deur vernielde door met een bloempot tegen de deur te slaan. Nadat de man, wederom door familie, tot bedaren was gebracht is hij door de gewaarschuwde politie aangehouden en meegenomen naar het bureau. Tegen de man wordt proces-verbaal opgemaakt voor vernieling. Na verhoor is hij heengezonden.

Loppersum: auto te water
Een 19-jarige automobiliste uit Stedum belandde zaterdagmiddag met haar auto een sloot langs de Wijmersweg bij Loppersum. De vrouw stuurde haar auto na een inhaalmanoeuvre te veel naar rechts en kwam in een slip terecht. Ze kreeg de auto niet meer onder controle en reed de sloot in. De vrouw liep letsel op aan het gezicht en is voor behandeling overgebracht naar een ziekenhuis. Haar zwaar beschadigde auto is door een bergingsbedrijf uit de sloot getakeld.

Delfzijl: automobilist aangehouden
De politie heeft zaterdagnacht aan de Mercuriusstraat in Delfzijl een 22-jarige automobilist uit Rotterdam aangehouden. De man negeerde aan de Eemsweg een stopteken van de politie. De politie wilde de man controleren omdat hij te hard reed. De verdachte negeerde tijdens een achtervolging het stopteken nieuw totdat hij in de Mercuriusstraat kon worden klemgereden. Hij werd naar het bureau gebracht waar bleek dat de man niet in het bezit is van een rijbewijs. Ook bleek zijn wagen niet te zijn verzekerd. Na verhoor is de man met processen-verbaal voor rijden zonder rijbewijs, zonder verzekering, overschrijding maximumsnelheid en het negeren van een stopteken heengezonden.

Groningen: voetganger gewond
Bij een verkeersongeval op de Stationsweg in Groningen is zaterdagavond een 79-jarige man uit Groningen gewond geraakt. De stak bij een rood voetgangerslicht de rijbaan van de Stationsweg over in de richting van de Hereweg. Hij werd daarbij aangereden door een uit de richting van het Zuiderpark komende auto, bestuurd door een 23-jarige man uit Alkmaar. De bejaarde man kwam te vallen en is met onbekend letsel voor onderzoek overgebracht naar een ziekenhuis.

Groningen: auto te water
Nadat hij de macht over het stuur was verloren belandde een 19-jarige automobilist uit Groningen zaterdagmiddag met een auto in het water van het Damsterdiep aan de Rijksweg bij Ruischerbrug. De man kwam met de auto van de afrit van de ringweg en ging rechtsaf in de richting van Garmerwolde. Door een te hoge snelheid kwam hij in de haakse bocht met de auto tegen een middengeleider aan en raakte de controle over de auto kwijt. Een stuurcorrectie mocht niet meet baten en de auto reed het Damesterdiep in. De bestuurder en zijn eveneens 19-jarige passagier konden zelf uit de auto komen en raakte niet gewond. De bestuurder bleek onder invloed van alcohol te verkeren. De ademanalyse aan het politiebureau wees 1.05 promille alcohol uit. Tegen de man is proces-verbaal opgemaakt. De net een half jaar oude auto die hij bestuurde en van een kennis had geleend, raakte zwaar beschadigd en is door een bergingsbedrijf uit het Damsterdiep getakeld.

Groningen: aanhouding bij danceparty
De politie heeft tijdens een danceparty in Martiniplaza aan de Leonard Springerlaan in Groningen zaterdagnacht een 24-jarige man uit Assen aangehouden en ingesloten voor nader onderzoek. De man was één van de 25 bezoekers die door de beveiligingsdienst van de organisatie aan de politie werd overgedragen nadat bij hen drugs waren aangetroffen bij de toegangsfouillering. De Assenaar bleek in het bezit van ongeveer 2 gram cocaïne Tegen 19 mensen is proces-verbaal opgemaakt wegens het bezit van drugs. Vijf bezoekers hadden zulke geringe hoeveelheden verdovende middelen bij zich dat geen proces-verbaal werd opgemaakt. Wel werden hen de drugs afgenomen. De danceparty verliep verder ordelijk en er deden zich geen incidenten voor.

Groningen: dronken automobilist
Een 23-jarige automobilist uit Tilburg is zaterdagnacht door de politie aangehouden op de Laan 1940 1945. Bij een routinecontrole bleek de man te veel alcohol te hebben gedronken. De ademanalyse wees 2.05 promille uit. Na verhoor is de man met een dagvaarding en een rijverbod van 11 uur heengezonden. Zijn rijbewijs is door de politie ingevorderd.

Groningen: bromfietser onder invloed
Wegens rijden onder invloed heeft de politie zaterdagnacht in de Moesstraat in Groningen een 19-jarige bromfietser uit Groningen aangehouden. De man reed zonder licht en bleek bij controle onder invloed te zijn. De ademanalyse wees 1.3 promille uit. Na verhoor en uitreiking van een dagvaarding is de man heengezonden. Hij kreeg een rijverbod van 6 uur opgelegd.

Groningen: man aangehouden
Aan Achter de Muur in Groningen heeft de politie zaterdagnacht een 36-jarige man uit Alphen aan de Rijn aangehouden. De man stond tegen een muur te urineren en weigerde, toen hij daar door surveillerende politiemensen op werd aangesproken, zijn naam op te geven. Hij werd daarop aangehouden en meegenomen naar het bureau waar hij alsnog zijn naam op gaf. Na het opmaken van een proces-verbaal kon hij weer gaan.

Kolham: auto tegen boom
Een automobilist, woonplaats en leeftijd nog niet bekend, is zaterdagavond gewond geraakt bij een verkeersongeval op de Provinciale Weg in Kolham. De man reed in de richting van Froombosch en verloor in een flauwe bocht de controle over de auto en kwam in de berm terecht. Daar botste hij tegen een boom waarna de auto over de kop vloog en tegen een tweede boom tot stilstand kwam. De bestuurder raakte bekneld in zijn auto en kon met behulp van de brandweer uit de wagen worden gehaald. Hij is voor behandeling van zijn verwondingen naar een ziekenhuis gebracht. Zijn totaal vernielde auto is door een bergingsbedrijf afgevoerd.

Veendam: agressieve man aangehouden
De 41-jarige bewoner van een woning aan het Noorderkwartier in Veendam raakte zaterdagnacht door nog onbekende oorzaak buiten zinnen. Hij vernielde allerlei huisraad en maakte ruzie met zijn vrouw die uit angst de woning verliet. De man verwondde zichzelf in zijn agressieve bui en liep een vijftal ernstige snijwonden op. Hij kon na bemiddeling door een buurman en de politie worden bewogen zich te laten behandelen. In het ziekenhuis echter ging de man nogmaals door het lint en kon slechts met grote moeite, wederom met behulp van politiemensen worden overmeesterd. Na te zijn gekalmeerd kon de man worden behandeld. De oorzaak van zijn agressie is niet bekend.

Leek: gewonden bij ruzie
Een 30-jarige en een 31-jarige man, beiden uit Marum zijn zaterdagnacht gewond geraakt bij een ruzie in de Tolberterstraat in Leek. De mannen bezochten met nog twee kennissen een horecagelegenheid en werden de zaak uit gezet toen het 30-jarige slachtoffer een joint wilde gaan roken. Het viertal verliet naar oordeel van eigenaar van het etablissement niet snel genoeg waarop ze naar buiten werden gezet. Daarbij kwam het tot een handgemeen tengevolge waarvan de 30-jarige Marumer een bloedneus opliep. Hij wilde zich niet laten behandelen. Zijn 31-jarige plaatsgenoot kwam te vallen en liep letsel aan het gezicht op. Hij is door een arts behandeld. De politie heeft bemiddelend opgetreden. Beide slachtoffers beraden zich op het doen van aangifte.

Zevenhuizen: man met XTC
Medewerkers van een discotheek aan het Hoofddiep betrapten zaterdagnacht twee bezoekers op het bezit van harddrugs. De beide verdachte, 18 en 19 jaar en afkomstig uit Haulerwijk, bleken in het bezit van in totaal 12 XTC pillen. Ze werden aan de gewaarschuwde politie overgedragen en meegenomen naar het bureau. De mannen zijn ingesloten voor nader onderzoek en verhoor.

Houwerzijl: dronken man
Bij een woning aan de Hoofdstraat in Houwerzijl heeft de politie zaterdagmiddag een 45-jarige man zonder vaste woon- of verblijfplaats aangehouden. De man die in kennelijke staat van dronkenschap verkeerde schopte tegen de deur van de woning aan en dreigde ruiten in te gooiden. Hij is meegenomen en ter ontnuchtering ingesloten. Tegen hem wordt proces-verbaal opgemaakt voor openbare dronkenschap.

Winschoten: jogger gewond
Een 43-jarige man uit Winschoten raakte zaterdagmorgen gewond tijdens het joggen op de kruising van de Oostelijke rondweg en de Blijhamsterstraat in Winschoten. De man kwam uit de richting van Oude Pekel en rende door een rood licht de rondweg over op het moment dat het verkeer op die weg groen licht kreeg. De man werd op de kruising aangereden door een auto, bestuurd door een 37-jarige vrouw uit Oude Pekela. Hij liep beenletsel op en is naar een ziekenhuis gebracht voor behandeling. De man verklaarde in gedachten verzonken te zijn geweest en het rode licht niet te hebben opgemerkt.

Inlichtingen: afdeling Communicatie, 0900 - 8844 (30 ct/min).