Man overreden in Eijsden

Datum nieuwsfeit: 25-11-2001
Bron: Politie Limburg-Zuid

Korps: Limburg-Zuid, plaats: Maastricht 25-11-2001 Politieberichten district Maastricht (HP 14.15 uur) Zondag 25 november 2001

Maastricht, winkeldievegges aangehouden:
Zaterdagmorgen 24 november 2001 zijn twee inwoonsters van Maastricht door de politie aangehouden wegens het plegen van een winkeldiefstal. In een van de woningen werden gestolen goederen aangetroffen die net in twee bestelbussen pasten. In de andere woning werd een hennepplantage aangetroffen.
Het tweetal winkelde zaterdagmorgen in een supermarkt gelegen in de Brusselsepoort te Maastricht en vulde een winkelwagentje. Bij de betaling maakte zij gebruik van scanapparatuur bestemd voor vaste klanten. Een klein gedeelte van de goederen in het winkelwagentje werden d.m.v. de apparatuur betaald, doch goederen t.w.v. ruim fl. 200,- werd overgeslagen en niet betaald. Beide vrouwen werden daarna door het personeel ter verantwoording geroepen. De gewaarschuwde politie nam beide vrouwen mee naar het politiebureau waar zij werden verhoord. Daarna werd met toestemming van de verdachten in beide woningen een onderzoek ingesteld.
In de woning van de 41 jarige verdachte werd een hennepkwekerij bestaande uit 99 hennepplanten aangetroffen. Deze werd na monsterneming van de planten en overleg met de Officier van Justitie geheel ontmanteld. Alle bij de kwekerij behorende goederen werden in beslag genomen. Ook werden in deze woning enkele levensmiddelen aangetroffen afkomstig uit de supermarkt. Gecontroleerd moet nog worden of deze d.m.v. de scanapparatuur al dan niet betaald werd. In de woning van de andere winkeldievegge, de 55 jarige verdachte, werd heel wat meer aangetroffen. Twee bestelbusjes van de politie, tot de nok toe gevuld met goederen, werden uit de woning weggehaald. Het betreft snoepgoed, huishoudelijke artikelen o.a. friteuses, veel cosmetica en verzorgingsartikelen, keukenapparatuur, schoonmaakartikelen en gereedschappen. Alles zat nog in de originele dozen of verpakkingen. Geschat wordt voor enkele duizenden guldens, mogelijk zelfs boven de tienduizend gulden. De aangehouden verdachte verklaarde dat dit allemaal gestolen goederen betroffen. Nagegaan wordt bij wie de gestolen spullen ontvreemd werden. De politie maakt tegen beide vrouwen een uitgebreid proces-verbaal op.

Eijsden, man overreden:
Een 29 jarige inwoner van Eijsden is zondagmorgen 25 november 2001 door een 66 automobilist uit Eijsden overreden. Het slachtoffer werd met een beenbreuk opgenomen in het Academisch ziekenhuis te Maastricht.
De automobilist reed zondagmorgen omstreeks 02.30 uur over de Steenberg te Eijsden, een onverlichte, bochtige en smalle weg. De automobilist dacht dat op het wegdek een hoop bijeen gewaaide bladeren lag en reed daaroverheen. Hij probeerde de hoop bladeren tussen de wielen krijgen en er niet met de banden overheen te rijden. Bij het overrijden van de hoop bladeren hoorde hij echter een fikse klap en stopte daarna meteen. Hij bleek over een op de grond liggend man gereden te zijn. De hulpdiensten werden daarna onmiddellijk gebeld. Het slachtoffer werd met een ambulance naar het ziekenhuis overgebracht waar bij onderzoek een beenbreuken en vermoedelijk ook een bekkenbreuk werd vastgesteld. Het slachtoffer is opgenomen. De politie onderzoekt de aanrijding. Vermoedelijk betreft het slachtoffer een man die zwaar onder invloed van alcohol op het wegdek is gevallen en niet meer heeft kunnen opstaan.

Maastricht, rijden onder invloed:
Een 49 jarige inwoner van Maastricht is zondagmorgen 25 november 2001 door de politie geverbaliseerd wegens het rijden onder invloed in een personenauto.
Het alcoholgebruik van de automobilist werd omstreeks 02.10 uur bij een routinecontrole vastgesteld nadat de automobilist over de Rijksweg te Maastricht gereden had. Zowel de adem van de bestuurder als de uitslag van de alcoholblaastest gaven aan dat er alcohol in het spel was. De uitslag van de ademanalyse aan het politiebureau gaf een alcoholpromillage aan tussen de 1.3 en 1.4 promille. Tegen de inwoner van Maastricht is proces-verbaal opgemaakt waarbij zijn rijbewijs werd ingevorderd. Na verhoor kon hij huiswaarts.

Noorbeek, zware vrachtauto zakt in zacht wegdek: Zaterdagmorgen 24 november 2001 is op de Dorpsstraat te Noorbeek een 40 ton zware vrachtautocombinatie geladen met mest in het wegdek weggezakt. Het wegdek van de Dorpsstraat wordt momenteel gerenoveerd en bestaat alleen uit vastgereden grond. De toplaag, asfalt, was nog niet aangebracht. Door de regenval was de aangereden grond zacht geworden en kon het gewicht van de zware vrachtwagencombinatie niet dragen. De vooras van de vrachtwagencombinatie zakte tot aan de assen geheel weg. Het verkeer over de Dorpsstraat liep geheel vast. Het verkeer moest tijdelijk worden omgeleid. Met name het busvervoer liep daardoor vertraging op. De vrachtauto werd uitgegraven en kon daarna met zwaar materiaal worden losgetrokken. Het zachte wegdek werd daarna gemarkeerd om verdere ongelukken te voorkomen. Vertraging ongeveer twee uur.