Doorstart Lekdijkproef na optimalisatie condities

Datum nieuwsfeit: 26-11-2001

DIENST WEG- EN WATERBOUWKUNDE

Doorstart Lekdijkproef na optimalisatie condities

In de week van 26 november a.s. vindt een doorstart van de proeven met de oude Lekdijk bij Bergambacht plaats. Hiervoor is groen licht gegeven na analyse van de proefopzet en de resultaten van de proeven die op 17 en 18 september hebben plaatsgevonden. Uit de analyse is gebleken, dat de condities waaronder de proeven plaatsvonden geoptimaliseerd konden worden. Door middel van een aantal technische aanpassingen zal het mogelijk zijn gedurende langere tijd een hogere druk onder de dijk en het achterland op te bouwen. Om dit te bereiken zijn meer infiltratieputten in de dijk geslagen, en wordt gebruikt gemaakt van gefilterd water waardoor dichtslibben van de putten voorkomen wordt. Hiertoe is een persleiding aangelegd naar de proeflocatie.

Tijdens de proeven in september heeft Rijkswaterstaat in samenwerking met Delft Cluster drie pogingen gedaan om de dijk te laten bezwijken. De totale vervorming van de dijk bedroeg enkele centimeters. De dijk bleek dus nog sterker dan verwacht. De resultaten van deze proeven waren een eerste stap op weg naar het doel: de werkelijke sterkte van de dijk bepalen. De ontbrekende kennis hierover kan naar verwachting met deze doorstart nog verder worden verkleind. Het optimaliseren van de condities van de proeven maakt volgens het projectteam de kans op extra resultaten een stuk groter.

Noot voor de pers,

Noot voor redacties