Dutch Leisure Group en NBBS worden MyTravel

Datum nieuwsfeit: 27-11-2001

PERSBERICHT - 27 NOVEMBER 2001

Recordwinst en nieuwe naam voor Airtours groep:

Dutch Leisure Group en NBBS worden MyTravel

Airtours plc - de op één na grootste reisonderneming ter wereld en moedermaatschappij van de Dutch Leisure Group - heeft vandaag bij de presentatie van de jaarcijfers tevens een wereldwijde naamsverandering bekend gemaakt. De Airtours Group zal binnenkort MyTravel Group gaan heten, in ons land zal de Dutch Leisure Group vanaf vandaag onder de naam MyTravel Nederland opereren.

De jaarcijfers over het boekjaar, dat eindigde op 30 september, lieten een recordwinst zien van GBP 147,4 miljoen (NLG 516,9 miljoen) bij een omzet van GBP 5.089,5 miljoen (NLG 17,8 miljard). De betekent een winststijging van 57% en een omzetstijging van 15%.

De naamswijziging heeft als doel een wereldwijd herkenbaar merk neer te zetten dat aanwezig is in ieder onderdeel van een vakantie, overal ter wereld. De drie aangesloten touroperators Marysol, Sunair en Travel Trend behouden hun eigen identiteit. Wel zullen in januari 2002 alle NBBS Reiswinkels die in oktober jl. werden overgenomen, omgedoopt worden tot MyTravel Reiswinkels. In de toekomst kan de klant in één van de MyTravel Reiswinkels, via het MyTravel contact-centre of op mytravel.nl een ticket of vakantie boeken uit het programma van de touroperators van de groep of een selectie van andere touroperators. Op de website, die in september 2002 live gaat, kan de klant online boeken en daarnaast ook veel informatie vinden over de bestemmingen en de touroperators die worden aangeboden.

NBBS
De naam NBBS blijft wel bestaan, maar dan voor een specifiek te ontwikkelen reisproduct, gericht op jongeren (18-35 jaar) en low-budget reizigers, zoals NBBS ook lang geleden als merk is begonnen.

Onder de naam ZonZoekers lanceert MyTravel een product met scherp geprijsde vliegvakanties naar populaire bestemmingen dat uitsluitend via internet, per telefoon en in de MyTravel Reiswinkels te boeken is.

MyTravel Nederland kan de gevolgen van de aanslagen van 11 september goed het hoofd bieden door enkele reorganisaties eerder dit jaar. Het risico voor zowel deze winter als komende zomer is beperkt door een reductie van de chartercapaciteit. Het winterseizoen toont hierdoor een hogere bezettingsgraad en daarmee een hoger rendement.

Ook sneeuw- en stedenvakanties kennen een hogere bezettingsgraad, mede als gevolg van de verkoop van het Sunair-product op de Belgische markt en de versterkte relatie met de Nederlandse reisagenten. De vraag naar verre vakanties staat nog steeds onder druk, hoewel de verkoop van aanbiedingen met vertrek binnen 6 weken betere resultaten laat zien. De IATA-omzet is fors gestegen, mede door de verkoop via de recent aangekochte NBBS Reiswinkels.

MyTravel Group is wereldwijd actief met ondernemingen in meer dan 20 landen, 100 verschillende merken en jaarlijks ruim 15 miljoen passagiers. My Travel beschikt onder meer over eigen luchtvaartmaatschappijen, cruiseschepen en hotels.

Voor een nadere toelichting omtrent dit persbericht kunt u telefonisch contact opnemen met Marc Van Maldegem (Manager Public Relations MyTravel Nederland), telefoonnummer 0180 - 39 34 66.

Noot voor redacties