Van Gijzel treedt terug als (kandidaat-) Kamerlid

Bron: Partij van de Arbeid
Partij van de Arbeid

Van Gijzel treedt terug als (kandidaat-) Kamerlid 11- 27, 2001

Rob van Gijzel heeft besloten terug te treden als Kamerlid. Ook heeft hij voorzitter Koole laten weten niet langer kandidaat te zijn voor de Tweede-Kamerfractie bij de verkiezingen van volgend jaar. Van Gijzel: 'Het is voor mij een grote eer geweest dat ik de Partij van de Arbeid ruim twaalf jaar, in misschien wel de mooiste functie die er is, heb mogen dienen.'

Van Gijzel trad op dinsdag 27 november terug als Kamerlid omdat hij meende dat er onvoldoende vertrouwen bestond in zijn woordvoerderschap over de bouwfraude. Wim Kok, Ad Melkert, Adri Duivesteijn en Ruud Koole hebben nog een klemmend beroep op hem gedaan om deze stap niet te zetten, omdat er inhoudelijk geen licht zit tussen hun opvattingen over de bouwfraudezaak. Fractievoorzitter Ad Melkert verklaarde in een reactie dat hij - net als de hele fractie - met grote spijt had kennisgenomen van het besluit en dat hij het niet begrijpt.

Melkert verklaarde dat Van Gijzel - samen met collega Leers - de aanzet heeft gegeven tot een grondig onderzoek naar het voorkomen van fraude bij grote overheidsopdrachten in de bouw: 'De fractie steunde hem daarin volledig en hij zou in het vervolg vanzelfsprekend een belangrijke rol hebben gespeeld. Ikzelf ben reeds in een vroeg stadium door hem op de hoogte gesteld van de kwestie aangedragen door de heer Bos en heb hem steeds gesteund.'

'Er was en is geen aanleiding voor de stap die hij nu heeft gezet. Zijn woordvoerderschap stond niet ter discussie; de eerste reactie op de brief van het kabinet inzake de uitvoering van de motie Van Gijzel/Leers werd door de fractievoorzitter gegeven, zoals te doen gebruikelijk bij politiek gevoelige kwesties. De fractie betreurt de beslissing tot schikking door het O.M., maar ziet helaas geen andere mogelijkheid deze te accepteren', aldus Melkert.

Fractievoorzitter Melkert herhaalde zijn pleidooi van twee weken geleden toen hij al aangaf dat de onderste steen boven moet komen: 'Als het aan de PvdA-fractie ligt komt er op de kortst mogelijke termijn een parlementair onderzoek, zo nodig in de vorm van een parlementaire enquête naar bouwfraude. Daarbij zal ook de zaak van de Schipholtunnel moeten worden betrokken.'

Partij van de Arbeid