Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Gemeente Breda geeft BBA prikkels in nieuw contract

Datum nieuwsfeit: 27-11-2001
Vindplaats van dit bericht
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten
Gemeente Breda

27-11-2001

Gemeente geeft BBA prikkels in nieuw contract per 1 januari 2002 Het college van burgemeester en wethouders heeft een besluit genomen over de nieuwe concessie met de BBA. Dit betekent dat er een publiekrechtelijke overeenkomst wordt gesloten waarbij de BBA het exclusieve recht krijgt om in Breda het lokaal openbaar vervoer te verzorgen. De gemeente Breda heeft ervoor gekozen om nog een aantal jaren door te gaan met de BBA en niet nu al marktwerking in te voeren.

De concessieduur bedraagt tenminste vier jaar, namelijk van 1 januari 2002 tot en met 31 december 2005, waarbij de mogelijkheid wordt opengelaten om met maximaal 2 jaar te verlengen. De gemeente denkt op deze manier betere voorwaarden te scheppen om de plannen uit de Beleidsnota Openbaar Vervoer uit te voeren. Doel is een beter en aantrekkelijker openbaar vervoer voor de burgers.

Veranderingen
De komende jaren zijn veel veranderingen in de stad te verwachten zoals bouwwerkzaamheden, reconstructies en verkeersomleidingen. Ook de Openbaar Vervoernota moet uitgevoerd worden. Onder die omstandigheden denkt de gemeente sneller en slagvaardiger te kunnen optreden samen met het bestaande vervoerbedrijf. De BBA is bekend met de Bredase situatie en is betrokken geweest bij het opstellen van de OV nota. Bovendien heeft de BBA zijn hoofdkantoor en werkplaats in Breda en biedt Breda daarmee dus ook werkgelegenheid. Voordeel voor de BBA zelf is bovendien, dat de stadsbusdienst Breda voorlopig niet door een ander bedrijf gaat worden gereden. Als de BBA het goed doet de komende jaren, is er kans dat de concessie wordt verlengd tot 1 januari 2008.

Taken en verantwoordelijkheden gemeente en BBA
De gemeente is verantwoordelijk voor de ontwikkeling van het lijnennet en het bedieningsniveau. Daarnaast is het beleid van de gemeente erop gericht de kaartopbrengsten te verhogen. Extra opbrengsten betekent extra rijkssubsidie die de gemeente dan weer in het verbeteren van de kwaliteit van het openbaar vervoer kan investeren. Bij eventuele achteruitlopende inkomsten loopt de gemeente echter ook een financieel risico. Ook de aanleg en het onderhoud van infrastructuur zoals bushaltes en busstroken behoren tot de gemeentelijke taken. De BBA is verantwoordelijk voor de bedrijfsvoering, consumentenmarketing en reisinformatie. Ook ontwikkelt het vervoerbedrijf op basis van het gewenste lijnennet een dienstregeling. Consumentenmarketing is heel breed, en bestaat uit het achterhalen van de wensen van de reizigers en het afstemmen van het aanbod van openbaar vervoer daarop. Ook het ontwikkelen van acties om het aantal reizigers te verhogen behoort hiertoe.

Bonus- en malusregeling
Nieuw is de komst van een zogeheten bonusregeling. Als de Bredase stadsbussen het goed doen en voor veel reizigers en inkomsten zorgen, krijgt de BBA 20 % van de groei van de totale extra inkomsten, dat wil zeggen van de kaartopbrengsten plus de rijkssubsidie. Ook nieuw is de malusregeling. Het gaat dan om de kwaliteit van de uitvoering van de stadsbusdienst, zoals bijvoorbeeld de klantvriendelijkheid van chauffeurs, schone bussen en goede aanduidingen van de bestemming op de bus. Deze basiskwaliteit mag niet verminderen. Gebeurt dat wel, dan moet de BBA een boete betalen. Het is de bedoeling ook een aantal punten ter verbetering op te stellen. Ook op het niet halen van die verbeteringen staat een boete. Verondersteld wordt, dat een goede kwaliteit van de uitvoering van de busdiensten gunstig is voor het aantal passagiers en de inkomsten. Voor de BBA vergroot dit de kans op een bonus. De malusregeling wordt komend jaar nader vastgesteld.

Aantrekkelijk openbaar vervoer
In de concessie staan duidelijke eisen ten aanzien van de komst van nieuwe bussen. Niet alleen moet een goed lijnennet en dienstregeling aangeboden worden, ook de uitstraling van het openbaar vervoer moet aantrekkelijk zijn. Aan dit laatste kan nieuw busmaterieel met een lage vloer goed bijdragen. Een lage in- en uitstap is prettig voor ouderen en voor mensen met bijvoorbeeld kinderwagens. De oudste stadsbussen zullen versneld worden afgevoerd.

Breda, 27 november 2001

Noot voor redacties

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie