Porsche verlengt samenwerking met Valmet Automotive

AutoRai

28-11-2001

Porsche verlengt samenwerking met Valmet Automotive

Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG heeft zich verzekerd van een lange termijn-samenwerking met de Finse firma Valmet Automotive Inc. in Uusikaupunki. Daar worden sinds 1997 in opdracht van Porsche Boxsters vervaardigd.

Het eerste verdrag had inclusief de optie tot verlenging met één jaar
- een looptijd tot 2004. Het nieuwe verdrag loopt tot 2008, met een mogelijkheid tot verlenging tot 2011.

De Boxster werd in 1996 als tweede Porsche-bouwrij (naast de 911) gepresenteerd. De vraag naar deze roadster met middenmotor overtrof vanaf het begin de verwachtingen. Omdat Porsche AG in Zuffenhausen met een productie van 30.000 eenheden aan de grenzen van haar capaciteit zat en bovendien acceptabele levertijden wilde garanderen, werd besloten tot aanvullende Boxster-productie in Finland. De keuze voor Valmet had vooral te maken met de flexibiliteit van die onderneming en het hoge kwaliteitsniveau van de productie aldaar.

Van de tot dusver 111.256 geproduceerde Boxsters werden er 61.504 (dus meer dan de helft) onder streng toezicht van Porsche in Valmet gebouwd. In het laatste volledige Porsche-modeljaar (2000/2001) kwamen zelfs 23.294 van de 28.457 Boxster- en Boxster S-modellen uit Finland. Valmet houdt zich behalve met montage, bezig met carrosseriebouw, lakken en afwerking. De motoren van alle Boxsters worden in Zuffenhausen gebouwd en aan Valmet geleverd. Ook de onderstel-delen stammen uit Zuffenhausen.

Een Porsche Boxster is in Nederland verkrijgbaar voor 61.000,- ( 134.426,31).
Een Porsche Boxster S kost 71.425,- ( 157.399,99). Prijzen incl. BTW/BPM.