Bert Anciaux ontvangt Koepel van Vlaamse Auteursverenigingen

Datum nieuwsfeit: 28-11-2001
Bron: Vlaamse overheid
Vlaamse overheid

Vlaams minister Bert Anciaux heeft vandaag een vertegenwoordiging van de Koepel van Vlaamse Auteursverenigingen ontvangen op zijn kabinet voor een gesprek over de uitreiking van de Prijs der Nederlandse Letteren. De ontmoeting verliep in een ontspannen en constructieve sfeer.

Minister Anciaux beseft dat zijn beslissing in verband met het niet uitreiken van de Prijs der Nederlandse Letteren zowel de laureaat als een aantal Vlaamse auteurs heeft gegriefd. Het was nooit de bedoeling om mensen te kwetsen, en daar verontschuldigt hij zich voor. Hij beklemtoont dat hij op geen enkel ogenblik de prijs zelf of de symbolische waarde ervan in het gedrang wilde brengen en heeft veel woorden van lof voor de laureaat Gerard Reve, die hij waardeert als een groot kunstenaar.

De Koepel van Vlaamse Auteursverenigingen neemt akte van de excuses van minister Anciaux, en deelt zijn appreciatie voor de eminente schrijver Gerard Reve.

De Koepel van Vlaamse Auteursverenigingen verklaart zich bereid verder op een constructieve manier samen te werken met minister Anciaux om ondermeer een gepaste oplossing te vinden voor een aantal problemen in verband met literatuur en schrijvers (onder andere: leenvergoeding, vaste boekenprijs, sociaal statuut van de kunstenaar)

De Koepel steunt de suggestie, door de Vereniging van Vlaamse Letterkundigen gelanceerd, om in de toekomst de Prijs der Nederlandse Letteren door de Vlaamse Regering in het Vlaamse Parlement te laten uitreiken.

Bert Anciaux, Vlaams minister van Cultuur, Jeugd, Sport, Brusselse Aangelegenheden en Ontwikkelingssamenwerking

Namens de Koepel van de Vlaamse Auteursverenigingen:

Voorzitter Patrick Bernauw, afgevaardigde van de Vereniging van Vlaamse Toneel-en Scenarioschrijvers Ondervoorzitter Herman De Meulenaere, afgevaardigde van de Vereniging van Schrijvers voor de Jeugd Secretaris Toon Brouwers, afgevaardigde van de Vereniging van Vlaamse Letterkundigen

info : Toon Brouwers, secretaris
tel (03) 237 96 62