Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Bespreking OV Terminal Utrecht als basis Stationsgebied

Datum nieuwsfeit: 28-11-2001
Vindplaats van dit bericht
Bron: Gemeente Utrecht
Zoek soortgelijke berichten
Gemeente Utrecht

Ontwerp voor OV Terminal Utrecht als basis verbetering Stationsgebied

Burgemeester en wethouders van Utrecht geven groen licht voor de verdere uitwerking van een concept voor de nieuwe stationsterminal. Een werkgroep met vertegenwoordigers van gemeente Utrecht, NS, het ministerie van Verkeer en Waterstaat en het Bestuur Regio Utrecht is het in principe eens met de uitkomsten van een gezamenlijke ontwerpstudie . Een nieuw station voor trein, tram, bus en taxi is nodig om de groei van het openbaar vervoer in de komende decennia op te vangen. De nieuwe OV-terminal moet de basis vormen van de verbetering van het gehele Stationsgebied.

In de gezamenlijke studie is een model ontwikkeld, dat het huidige NS-Station, het Stadsbusstation, het Streekbusstation en de eindhalten van de sneltram omvat. De vier partijen beschouwen dit model als een kansrijke oplossing voor de OV-Terminal in het Stationsgebied. Deze terminal is een belangrijk onderdeel van de vaste basis voor de beide plannen, die in de maak zijn voor het referendum over het Stationsgebied volgend voorjaar. Burgmeester en wethouders van Utrecht geven aan dat bij de uitwerking van het model voor de terminal onder meer nog oplossingen gevonden moeten worden voor verkeerskundige problemen (bijvoorbeeld bij het Westplein) en dat de financiering gegarandeerd moet zijn.

In de studie liggen de perrons voor de bussen en de trams net als de perrons van NS evenwijdig aan de sporen. Reizigers kunnen alle perrons, dus ook die van de bussen, gemakkelijk per roltrap bereiken vanuit één nieuwe en grotere stationshal boven de perrons met duidelijk uitzicht op bussen, trams en treinen. Bussen staan niet meer op een vaste plek, maar komen precies op tijd voorrijden langs een vrij perron. Grote elektronische borden geven steeds aan op welk perron de verschillende lijnen aankomen en vertrekken. Met de nieuwe stationshal en een hele duidelijke routeaanduiding wordt overstappen in Utrecht veel eenvoudiger.

Het model biedt de mogelijkheid de halten voor de tram en de HOV-buslijnen te verhuizen naar de westkant (Jaarbeurszijde) van het station. Zo ontstaat aan de oostkant (Binnenstadskant) meer ruimte voor het stad- en streekvervoer. De stationshal zelf begint bij het Jaarbeursplein en sluit aan de andere kant aan op de traverse door Hoog Catharijne. Aan de westkant is een vernieuwde en duidelijk zichtbare ingang gepland. Aan de oostkant komt de ingang op de plek van het huidige streekbusstation. Hier ontstaat ruimte voor een nieuw stationsplein.

Het stedenbouwkundig model in de studie is van de hand van bureau Benthem Crouwel, dat ook het nieuwe Schiphol ontwierp. Het verkeerskundig onderzoek is uitgevoerd door gespecialiseerde Belgische bureau Policy Research Corporation.

Dit onderwerp wordt besproken op 28 november a.s. in de avondvergadering van de raadscommissie voor Stationsgebied, Leidsche Rijn en Verkeer en Vervoer.

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie