Onverdoofd castreren biggen verboden

Bron: Stichting Wakker Dier
Stichting Wakker Dier

Persbericht - ONVERDOOFD CASTREREN BIGGEN VERBODEN 28 november 2001

Na acties van Wakker Dier tegen het onverdoofd castreren van biggen komt minister Brinkhorst binnenkort met een verbod. Met een ludiek actie bij het ministerie van LNV startte Wakker Dier vorig jaar een campagne om het onverdoofd castreren van biggen te stoppen. Dit jaar overhandigde de voorzitter van Wakker Dier tevens 25.000 handtekeningen aan de minister. En met succes blijkt nu. In een debat in de Tweede Kamer kondigde Brinkhort gisteren maatregelen aan om castratie van biggen binnenkort te verbieden. In de Tweede Kamer heeft hij gezegd hierover overeenstemming te hebben bereikt met enkele Europese landen, waaronder Duitsland.

Brinkhorst verwacht dat een verbod mogelijk al na een half jaar kan ingaan. Nu nog worden ieder jaar zo'n 10 miljoen biggen onverdoofd gecastreerd om te voorkomen dat hormonen een berengeur veroorzaken. De pijnlijke en traumatische ingreep is volkomen zinloos. Door de dieren vroeg genoeg te slachten wordt de geur voorkomen.

Brinkhorst zegt te streven naar een Europees verbod. Vooruitlopend daarop heeft hij samen met Denemarken, Duitsland, Zweden en België afgesproken alvast te beginnen met een eigen verbod. ,,Een noordelijke kopgroep'', aldus Brinkhorst, doelend op het grootste varkensland Spanje dat niet meedoet. ,,Dat land gaat wat anders om met dierenwelzijn.''

(foto is van een actie van Wakker Dier bij het ministerie van LNV, waarbij ambtenaren zich ook gratis konden laten castreren, onverdoofd)