Finance for non-financials in de metalektro Zoetermeer

Datum nieuwsfeit: 28-11-2001
Vereniging FME-CWM

Finance for non-financials in de metalektro

Tijdens de workshop krijgt de deelnemer informatie over financiële documenten zoals de balans, de resultatenrekening en het cash-flow-overzicht. Hierbij is het de bedoeling dat de deelnemer gaat begrijpen hoe succesvolle ondernemingen er uit zien maar ook dat hij/zij inzicht krijgt in de risicos die aan het ondernemen verbonden zijn.

Via begrippen als rendement, cashflow, solvabiliteit, liquiditeit, K/W, Economic Value Added e.d. krijgt de deelnemer enig idee hoe hij/zij ondernemingen moet beoordelen.

Daarbij spelen zowel beursgenoteerde ondernemingen als MKB-ondernemingen een belangrijke rol. Speciaal voor de leden van de Vereniging FME-CWM zal door de inleider ingegaan worden op zaken die specifiek voor de metalektro gelden.

Verbeter uw eigen financiële performance door naar deze workshop toe te komen.

U leert hoe u:
een jaarrekening moet analyseren
een klant of leverancier moet beoordelen
uw eigen rendement kunt verbeteren
uw optimale financiële structuur kunt creëren
een goede gesprekspartner wordt van uw bankier, boekhouder en controller

Programma
Inleiding in financieel management, welke rol heeft financieel management binnen organisaties, verschillen tussen interne en externe verslaglegging, basisbegrippen. Introductie in de balans, de winst en verliesrekening, het cash flow overzicht.

Speciaal voor leden van de Vereniging FME-CWM
John Cleese legt aan de hand van een metaalverwerkend bedrijf uit hoe een jaarrekening in elkaar zit. Ontdek hoe de balans als foto van een onderneming dient.Ontdek hoe geschiedenis wordt geschreven door de resultatenrekening.

Het analyseren van jaarcijfers
Het verschil tussen een handelsonderneming en een industrieel bedrijf. Rendement, Cash Flow, Liquiditeit en Solvabiliteit. Leer hoe de bank naar cijfers kijkt. Ontdek het verschil tussen de First Way Out en de Second Way Out.

Hoe ziet een onderneming er op de beurs uit?
Wat is koers/winstverhouding, hoe kan goodwill worden berekend? Wat is de werkelijke economische winst van een onderneming?

Fusies en overnames
Hierbij wordt vooral ingegaan op de financiering van overnames, de bepaling van de overnameprijs, fiscale verschillen tussen de diverse vormen van overname en de juiste afhandeling er van in financiële zin.

De docent is drs. Hinrich C.A. Slobbe.
Hij heeft jarenlang les gegeven in het Universitair en Hoger Economisch onderwijs. De laatste tien jaar traint hij bankiers, managers en bestuurders in zowel profit- als non-profit omgeving. Trainingen op het gebied van budgetteren, kredietverlening, investeren in menselijk kapitaal en zo voort. Hij heeft ervaring in interim management en tevens is hij ondernemer. Enige jaren in de grafische industrie, de laatste twee jaar heeft hij geïnvesteerd in internet. Via een E-learning-organisatie verzorgt hij onderwijs op het net.

Beperkt aantal plaatsen
In verband met het interactieve karakter van de workshop is het aantal plaatsen beperkt tot 25. Inschrijving zal plaatsvinden in volgorde van aanmelding.

Kosten
Per deelnemer bedragen de kosten 350,-. (( 158,82) Dit bedrag is exclusief BTW en inclusief uitgebreide documentatiemap, broodmaaltijd en aperitief

Locatie
De bijeenkomst wordt gehouden op het hoofdkantoor van de Vereniging FME-CWM aan de Boerhaavelaan 40 te Zoetermeer.

Tijdstip
28 november 2001
De workshop start om 15.00 uur en zal om circa 20.30 uur worden afgesloten met een aperitief.

Verhindering
Bij verhindering kan de plaats van de deelnemer(s) worden ingenomen door een plaatsvervang(st)er. Na aanmelding is annulering niet meer mogelijk.

Informatie
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met mevr. L. Garsthagen (079) 353 12 05, e-mail (lga@fme.nl)