Politiebericht Flevoland: district Noord

Politiebericht Flevoland: district Noord 28-11-2001 Dagelijkse persberichten
Stafdienst Communicatie, Saskia van Bruinessen, 06-53224343

Overtredingen met trailer
URK Een surveillerende agent zag dinsdagmiddag een auto met een slingerende boottrailer over de Domineesweg rijden. Hij liet de auto stoppen en sprak de bestuurder aan. Deze, een 20-jarige Urker, had niet het juiste rijbewijs. Zijn auto met trailer is voor technisch onderzoek naar het politiebureau te Emmeloord overgebracht. Daar constateerde de politie verschillende overtredingen zoals geen oplooprem (voor de verplichte remvertraging) en te zwaar beladen. Processen-verbaal zijn opgemaakt. De boot moest door een ander voertuig met iemand in het bezit van het juiste rijbewijs opgehaald worden.

Voorlichting op scholen
De politie geeft regelmatig voorlichting aan jeugd op scholen in hun werkgebied. Zo bezochten gisteren agenten op Urk en in Dronten scholen.

URK Een wijkagent vertelde, op verzoek van de Harmpje Visserschool, dinsdagochtend leerlingen van groep 6 over zijn werk. Een leerling hield een spreekbeurt over de politie en de wijkagent ging er dieper op in. Wat doet de politie in het algemeen en een wijkagent in het bijzonder? Wanneer kun je bij hem terecht? De leerlingen waren enthousiast en stelden veel vragen aan de agent.

DRONTEN Vanaf dinsdag tot aan de kerstvakantie krijgen leerlingen van groep 8 van de basisscholen in Dronten allemaal van de politie informatie over vuurwerk. De voorlichting maakt deel uit van een reeks van drie over verkeer, vuurwerk en drugs. Scholen die deelnemen aan het schooladoptieplan, krijgen deze voorlichting. Van de 22 basisscholen in de gemeente Dronten doen er 21 scholen mee. De vuurwerkvoorlichting bestaat uit een algemene uitleg over vuurwerk. Leerlingen krijgen daarbij onder andere legaal en illegaal vuurwerk te zien. Dinsdag gaf de politie de eerste voorlichting voor leerlingen van de Brandaris, het Wilgenrijs en het Zuiderlicht.

Aanrijding
DRONTEN Dinsdagochtend is de Dronterringweg tijdelijk afgesloten geweest in verband met een aanrijding. Een 26-jarige automobilist uit Dronten reed over de Noord richting de Dronterringweg. Op de T-splitsing verklaarde hij linksaf richting Swifterbant te willen. Toen botste hij met de vrachtwagen. De bestuurder van de vrachtauto verklaarde nog geprobeerd te hebben een aanrijding te voorkomen (hij kwam in de berm terecht). De automobilist is met nekklachten per GGD-ambulance ovegebracht naar het Flevoziekenhuis. De brandweer spuitte het wegdek schoon. De auto is door een bergingsbedrijf afgesleept.

Brand
LELYSTAD Dinsdagmiddag kreeg de politie een melding van een woningbrand op de Baai. Ter plaatse zagen agenten vlammen uit het raam van de bovenste verdieping komen. De brandweer rukte uit en had de brand snel onder controle. Een bewoner verklaarde met wasbenzine gespeeld te hebben. Proces-verbaal is opgemaakt.