Politieberichten district Sittard

Datum nieuwsfeit: 28-11-2001
Bron: Politie Limburg-Zuid

Korps: Limburg-Zuid, plaats: Maastricht 28-11-2001 Politieberichten district Sittard (HP 13.05 uur) Woensdag 28 november 2001

Beek, spookrijder onder invloed:

De politie heeft woensdagmorgen 28 november 2001 een 43 jarige automobilist uit Beek aangehouden nadat deze als spookrijder met zijn auto over de verkeerde rijbaan van de autosnelweg A-76 Heerlen-Sittard en de autosnelweg A-2 had gereden. Hij bleek zwaar onder invloed in zijn auto gereden te hebben.
Meerdere automobilisten signaleerden de spookrijder woensdagmorgen omstreeks 00.30 uur op de autosnelweg A-76 en vervolgens ook op de A-2 richting Beek. De politie kon de spookrijder echter niet op de autosnelweg traceren. De bemanning van een patrouilleauto van de Koninklijke Marechaussee trof de auto van de inwoner van Beek op de Americalaan in Beek kort bij het vliegveld aan. De auto had zich tot aan de assen vastgereden in de modder. Door de Koninklijke Marechaussee werd de bestuurder achter het stuur vandaan gehaald in afwachting van de komst van de politie. Deze hebben de automobilist van de Koninklijke Marechaussee overgenomen. De automobilist moest een alcoholblaastest ondergaan, maar was niet in staat om deze af te leggen. De automobilist was zwaar onder invloed van alcohol. Daarna werd hij overgebracht naar het politiebureau waar hij wel een ademanalyse aflegde. De uitslag hiervan wees een alcoholpromillage aan tussen de 2.2. en 2.3. Tegen de inwoner van Beek werd proces-verbaal opgemaakt waarbij zijn rijbewijs werd ingevorderd. De automobilist had het spookrijden wel bemerkt nadat andere weggebruikers met hun lichten knipperden. Hij was daarna maar uit veiligheidsoverwegingen op de vluchtstrook gaan rijden.

Geleen, winkeldief aangehouden:
Dinsdagmiddag 27 november 2001 heeft de politie tegen een 17 jarige man, zonder vaste woon- of verblijfplaats, proces-verbaal opgemaakt wegens het plegen van een winkeldiefstal.
Een beveiligingsmedewerker van een grootwinkelbedrijf gevestigd aan de Markt te Geleen had woensdagmiddag omstreeks 15.50 uur de man in het bedrijf betrapt bij het plegen van de winkeldiefstal. De man had twee duurdere sportjacks in een grote tas gestopt waarmee hij de winkel zonder te betalen wilde gaan verlaten. De betrapte winkeldief zette het op een lopen, liet de tas achter en gooide enkele winkelrekken omver om te voorkomen dat hij werd gepakt. Na een kort achtervolging werd de vluchtende winkeldief door een behulpzame passant buiten het winkelbedrijf op de Passage tegengehouden waarna hij aangehouden kon worden. De gewaarschuwde politie heeft de man meegenomen naar het politiebureau waar tegen hem proces-verbaal werd opgemaakt. De achtergelaten tas bleek een geprepareerde tas te zijn waarmee ongemerkt winkeldiefstallen gepleegd kunnen worden. Door gebruik te maken van de tas wordt het alarm van de beveiligingspoortjes omzeild. De aangehouden verdachte blijkt een illegaal in Nederland verblijvend persoon te zijn. De afdeling Vreemdelingenzaken heeft hem in Vreemdelingenbewaring gesteld. Een verder onderzoek naar zijn juiste status wordt ingesteld.

Geleen, boete voor winkeldief:
Een 27 jarige inwoner van Roermond is dinsdag 27 november 2001 kort voor het middaguur door de politie aangehouden nadat hij een winkeldiefstal had gepleegd. De dief ontvreemde zeven hoeslakens met een totale waarde van bijna fl. 250,- in een kledingzaak aan het Marktpad te Geleen. Toen hij zich betrapt wist liet hij de hoeslakens vallen en zette het op een lopen. Hij ontkwam aan het personeel. Echter zijn signalement werd aan de politie doorgegeven, waarna een voetpatrouille van de politie in de binnenstad de man over de Rijksweg zag lopen. Daar kon hij aangehouden worden. Aan het politiebureau werd tegen de inwoner van Roermond proces-verbaal opgemaakt in het kader van snelrecht. Hij kreeg een transactievoorstel aangeboden van fl. 500,- waarmee hij door betaling daarvan een verdere strafvervolging door Justitie kan voorkomen. Na verhoor kon hij huiswaarts.

Sittard, autokraker aangehouden:
Dinsdagmiddag 27 november 2001 is een 36 jarige inwoner van Geleen aangehouden op de parkeerplaats van het ziekenhuis te Sittard nadat hij daar een auto-inbraak pleegde.
Beveiligingspersoneel zag dinsdagmiddag omstreeks 14.00 uur een fietser over de parkeerplaats van het ziekenhuis rijden die veel belangstelling vertoonde voor de inhoud van de aldaar geparkeerde personenautos. Op de beveiligingscameras volgende het beveiligingspersoneel de fietser. Nadat de fietser buiten het zicht verdween van de cameras ging het personeel zelf een kijkje nemen waar de man gebleven was. Zij troffen de man zittend in een personenauto aan. Het portierslot van de auto waarin hij zat lag op de grond. De man werd ter plaatse gehouden tot de komst van de gewaarschuwde politie. Deze heeft de autokraker aangehouden, waarna deze voor verder onderzoek aan het politiebureau werd ingesloten. Bij het onderzoek aan zijn kleding werd daarin een schroevendraaier, een lifehammer en een paar handschoenen aangetroffen. Deze goederen zijn door de politie in beslag genomen. De autokraker is in verzekering gesteld. De politie stelt een verder onderzoek in.