Vrouwenorganisaties slecht af bij Verstand

Datum nieuwsfeit: 28-11-2001
Bron: CDA

Vrouwenorganisaties slecht af bij Verstand

Het CDA vindt professionalisering van vrouwenorganisaties gewenst evenals grotere zelfstandigheid van vrouwenorganisaties. Maar dat proces dient wel over een redelijke periode en met voldoende financiële middelen te gebeuren. Het CDA wil beslist niet meewerken aan het plan van staatssecretaris Verstand om vrouwenorganisaties marktconform te laten functioneren en te gebruiken als verlengstuk van de overheid.

CDA-woordvoerder Marry Visser-Van Doorn noemt het onaanvaardbaar om vrouwenorganisaties opdrachten en programma's van de overheid te laten uitvoeren. "Vrouwenorganisaties zijn geen verlengstuk van de overheid, maar hebben hun eigen taak en visie en worden gedragen door hun leden en hun overwegend uit vrijwilligers bestaande kader. Als mevrouw Verstand haar zin krijgt moeten we het straks doen zonder deze maatschappelijke organisaties die een achterban hebben van anderhalf miljoen vrouwen en duizenden vrijwilligers".

Het kamerlid wijst erop dat vrouwenorganisaties een grote rol spelen in het ontwikkelen van overheidsbeleid op het terrein van emancipatie. Zij hebben ook een belangrijke interne taak. Ze geven informatie en training aan hun leden die emancipatie bevorderen en het werk van hun vrijwilligers is een emancipatietraining op zich die begeleiding vereist en verdient. Het CDA accepteert dat de tijd van blijvende subsidiëring voorbij is, maar de markt op moeten voor subsidie is een brug te ver. Dit geeft te veel onzekerheid voor de organisaties.

Het CDA stelt voor binnen de projectmatige subsidiëring grotere ruimte te laten voor overheadkosten. Dit om enige mate van structuur te garanderen. Daarbij wordt gepleit voor een beleidsmedewerker voor grote koepelorganisaties om de organisatie te begeleiden in haar professionaliseringstraject.

Voor het CDA is emancipatie meer dan werken. "Paars vindt het belangrijker dat alle meisjes werken dan dat jongens meer zorgen en dat wreekt zich: stress, rsi en toenemende arbeidsongeschiktheid bij vrouwen."

De CDA-fractie wil voorkomen dat Verstand de geschiedenis in gaat als de staatssecretaris die de vrouwenbeweging om zeep hielp.

Woordvoerder: Marry Visser-Van Doorn tel.070-3182566

Voor verdere informatie: Marianne Fennema tel.070-3182512