Friese Stentor Yachts winnaar Oost-Europa Prijs 2001

Datum nieuwsfeit: 29-11-2001

STICHTING OOST-EUROPA PRIJS

Friese Stentor Yachts, winnaar Oost-Europa Prijs 2001

De Friese ondernemer Karel Boersma is dit jaar met zijn bedrijf Stentor Yachts winnaar van de Oost Europa Prijs voor Ondernemers. Het bedrijf heeft de onderscheiding gekregen voor haar jachtwerf in het plaatsje Oltenita aan de Donau alwaar zij sinds 1992 luxe motorjachten bouwt op een voormalige staatswerf. Naast de productie van deze jachten in de prijsklasse tussen de 1 en 2 miljoen Nederlandse gulden produceert men industriële maritieme producten zoals straalbuizen voor scheepsschroeven. Inmiddels geeft het bedrijf aan meer dan 125 werknemers werkgelegenheid. Naast Stentor Yachts waren nog drie andere bedrijven genomineerd: Grosso Moda uit Veenendaal, Van der Wal International Transport uit Utrecht en XPS uit Venray.

Stentor Yachts zorgt met zijn productie van luxe jachten niet alleen voor kapitaal, werk en kennis en export, maar zorgt er ook voor dat Roemenië een betere naam krijgt in de productie van hoogwaardige kwaliteitsgoederen. Scheepsbouwer Karel Boersma exporteerde tot nu toe meer dan 40 luxe jachten in de hogere prijsklasse.

De prijs wordt donderdagmiddag 29 november uitgereikt bij de ABN AMRO Bank in Amsterdam tijdens het symposium 'Oost-Europa in beweging'. De Oost Europa Prijs voor Ondernemers, die dit jaar voor de negende keer wordt toegekend, is een initiatief van de Stichting Oost Europa Prijs. De jury bestaat uit deskundigen op het gebied van de economische ontwikkeling in Centraal- en Oost Europa. De juryleden beoordelen vooral of de onderneming in een van de desbetreffende landen een toegevoegde waarde creëert en een bijdrage levert aan het versterken van de markteconomie.
Eerdere winnaars zijn Inalfa, Van Gulik Milieutechniek, Modens International BV, Charkow Beheer BV, Koninklijke Cooymans BV, Ingenieursbureau Tebodin, Vanderhave, Independent Media en Kalkman Vis BV..

Mededelingen voor de redactie,

Noot voor redacties