Stoffelijke resten geallieerde vliegers begraven

Lancaster bommenwerper WO II

Stoffelijke resten geallieerde vliegers begraven

30-11-2001

Onder grote belangstelling zijn gisteren (29 november) in Zwanenburg de stoffelijke resten begraven van vijf bemanningsleden van een Engelse Lancaster bommenwerper die op 30 januari 1944 was neergestort in de Houtrakpolder bij Halfweg. Het toestel was op de terugweg van een missie naar Berlijn toen het werd neergeschoten door een Duitse jager. Het vliegtuig kwam terecht op een boerderij. De zeven bemanningsleden en zes bewoners van de boerderij verloren hierbij het leven.

De zes omgekomen bewoners en twee bemanningsleden van de Lancaster-bommenwerper werden al in 1944 gevonden en begraven. De stoffelijke resten van de overige vijf bemanningsleden - afkomstig uit Groot-Brittannië, Canada en Australië - werden gevonden bij de berging van de bommenwerper vorig jaar.
Voorafgaande aan de begrafenis werd in Halfweg een monument onthuld ter nagedachtenis aan de dertien slachtoffers. (archieffoto Lancaster: Koninklijke Luchtmacht)