Bevolking oneens met schikking bouwfraude Schipholtunnel

Datum nieuwsfeit: 30-11-2001
Bron: Blauw New Media
Blauw New Media

----------- PERSBERICHT ----------------

Bijna tweederde deel van de Nederlandse bevolking oneens met justitiële schikking bouwfraude Schipholtunnel

62 procent van de Nederlanders gaat niet akkoord met de schikking die het Openbaar Ministerie trof met de bouwbedrijven van de Schipholtunnel. Bovendien looft 53 procent het opstappen van PvdA Tweedekamerlid Rob van Gijzel. 62 procent van de ondervraagden geeft tevens aan, door deze kwestie in zijn of haar politiek vertrouwen geschokt te zijn.
Deze onderzoeksresultaten kwamen uit een representatieve steekproef onder 498 respondenten. De antwoorden werden verkregen via de interactieve site Opinieland. Opinieland is het online research panel van onderzoeksbureau Blauw Research BV.

Schikking
Hoe ouder de respondenten zijn, des te ontevredener zij zijn met de justitiële schikking. Deze mening lijkt onafhankelijk te zijn van de politieke achtergrond van de ondervraagden. Van de VVDers in de enquête zegt 63 procent het oneens met de schikking te zijn. 23 procent is het er wél mee eens. PvdA-stemmers stemmen voor 9 procent in met de schikking, 69 procent daarentegen is tegen.

Opstappen
Een meerderheid van 53 procent heeft waardering voor het opstappen van Rob van Gijzel uit de Haagse politiek. 8 procent van de ondervraagden is er minder over te spreken. De PvdA-aanhang prefereert overigens duidelijk (54%) Van Gijzels handelswijze tegenover die van PvdA-Tweedekamerfractievoorzitter Ad Melkert (19%). Opvallend is overigens, dat een groot deel van de respondenten (22%) niet wist wie Rob van Gijzel is.

Korthals
Het verhaal van justitieminister Korthals, dat hij de schikking van het OM niet ongedaan kan maken, wordt door 53 procent van de geënqueteerden verworpen. 22 procent is het wél eens met zijn argumentatie (31% VVDers, 22% D66ers en 26% PvdAers is het met Korthals eens). Ruim éénderde deel (37%) van de ondervraagden vindt dat Korthals vanwege deze affaire moet aftreden. Een bijna evengroot deel (36%) vindt dat hij gewoon moet aanblijven. Van met name de SP-aanhang is 62 procent vóór aftreden van de minister.

---

Noot voor de pers: Voor meer informatie kunt u contact opnemen met: Lejo Duivenvoorde
(lejod@blauw.com)
0031-10-4000900
Blauw Research BV

Over Blauw: Blauw Research is het snelst groeiende onderzoeksbureau in Nederland met 90 medewerkers en een omzet van 7 mln. Euro. Internet staat centraal in de strategie van Blauw, een full-service onderzoekspartner op het gebied van klant- en medewerkerrelaties, corporate image, merk-, en communicatievraagstukken en (nieuwe) media. Blauw is vooral actief in de IT-markt, telecommunicatie, financiële services en e-business.

Disclaimer: "Hoewel wij ernaar streven om correcte en actuele informatie te verschaffen, kunnen wij niet garanderen dat de informatie juist is op het moment waarop deze ontvangen wordt of dat de informatie na verloop van tijd nog steeds juist is. Op grond van de informatie dienen derhalve geen acties te worden ondernomen zonder voorafgaand deskundig advies." © Blauw Research 2001