Klanten Hema-actie benadeeld volgens Consumentebond

Consumentenbond

Bond: Klanten Hema-actie benadeeld
30 november 2001

De Consumentenbond vindt het stopzetten van de Hema-actie met spaarzegeltjes klantonvriendelijk. Het succes van deze actie was zo groot, dat het warenhuis zich gedwongen zag de actie voortijdig te beëindigen.

In het kader van 75 jaar Hema startte de winkelketen enkele maanden geleden een zegeltjesactie. Bij besteding van iedere 15 gulden kreeg de klant een zegel. Een volle spaarkaart, 12 zegels, gaf recht op 5 gulden korting bij een volgende aankoop en na 1 januari zelfs op 5 euro (f.11,02).

Afgelopen week heeft de Hema besloten de actie voortijdig te stoppen. Er deden zoveel klanten mee, dat de actie het bedrijf veel meer geld kostte dan verwacht. Ook hebben sommige filialen geen zegels meer. Klanten die hun kaarten hadden opgespaard voor de extra korting na 1 januari of om goedkoop de decembercadeaus te kopen, komen nu bedrogen uit. Zij kunnen echter niets tegen de Hema ondernemen, omdat die in zijn voorwaarden heeft opgenomen dat ze het recht hebben de actie elk moment te stoppen.

Deze actie en het voortijdig beëindigen ervan bevestigt de twijfel die de Consumentenbond altijd al had tegen zegeltjesacties. In plaats van dit soort spaaracties als klantenbinding te gebruiken, moeten bedrijven hun klanten lokken door producten gewoon met korting aan te bieden. Dit voorkomt dat zulke acties ten onder gaan aan hun eigen succes. Bovendien kunnen alle klanten er dan van profiteren, ook degenen die niet graag zegels sparen.