Opening Spaar Select Kunstijsbaan Breda

30-11-2001

Opening Spaar Select Kunstijsbaan Breda

Gemeente Breda

Vanmiddag vond de officiële opening plaats van de Spaar Select Kunstijsbaan Breda. Breda heeft nu een professionele overdekte 400-meterbaan voor recreatieschaatsers en wedstrijdrijders. De nieuwe kunstijsbaan is de enige overdekte ijsbaan in Zuid-West Nederland en zal naar verwachting schaatsers trekken uit de hele regio. Op 12 november is de ijsbaan in gebruik genomen en de afgelopen twee weken is er al volop geschaatst. Op zaterdag 1 december 2001 is er een open dag met een informatiemarkt voor publiek.

Mevrouw M.P. Heerkens, wethouder Sport verrichtte de officiële openingshandeling met het doorzagen van een metershoge ijsmuur en een druk op de knop. Voor genodigden was er een ontvangst met onder andere demonstraties op het ijs door leden van schaatsverenigingen.

Op de open dag voor publiek op 1 december is de toegang gratis. BredaPas-houders die de open dag bezoeken, krijgen op vertoon van hun pas een kaartje voor een gratis bezoek aan de ijsbaan. Dat kaartje is geldig tot en met maart 2002. De rest van het seizoen kunnen zij met 50% korting op het entreebedrag schaatsen. Normaal kost een toegangskaartje voor volwassenen 4 (f 8,80) en voor kinderen tot en met 12 jaar 3,10 (f 6,85).

De hal van de kunstijsbaan heeft een overkapping van 15.000 m² en een ijsvloeroppervlakte van 6.660 m². Behalve de 400-meter wedstrijdbaan is er op het middenterrein een ijsvloer van 30x60 m² voor recreatieschaatsen. In het entreegebouw zijn kleedruimten, een horecagedeelte en een winkel met schaatsaccessoires of voor het huren of kopen van schaatsen. De kunstijsbaan heeft rondom glasstroken, waardoor de schaatsers het idee hebben buiten te rijden. De schaatsers rijden dus beschut, maar wèl in de buitenlucht.

Van oktober tot en met maart kan er voortaan in Breda geschaatst worden, ongeacht de weersomstandigheden. Recreatief schaatsen neemt een belangrijke plaats in de programmering in. Daarnaast heeft de schaatsschool een breed opleidingsaanbod voor alle leeftijden en niveaus, voor zowel norenschaatsers als kunstschaatsers. Eind maart sluit de ijsbaan. Na afloop van het seizoen, als het ijs is verwijderd, is de betonnen ondergrond geschikt voor andere sportieve activiteiten zoals bijvoorbeeld skaten, skeeleren of beachvolleybal.

De hoofdsponsor verbindt zijn naam aan de kunstijsbaan door een 5-jarige overeenkomst. Optisport Breda B.V. huurt en exploiteert de ijsbaan voor de komende 10 jaar. De kunstijsbaan is gebouwd door Vaessen Bouwbedrijf.

In de winter van 1997 werd op de Bredase singels de Singeltocht geschaatst. De belangstelling hiervoor was overweldigend. Vanaf dat moment was de vraag naar een ijsbaan groter dan ooit. Op 28 juni 2000 ging de Bredase gemeenteraad akkoord met de aanleg van een kunstijsbaan. In december 2000 startte Vaessen Bouwbedrijf uit Raamsdonksveer met de aanleg van de overdekte kunstijsbaan op de sportboulevard aan de Terheijdenseweg. In januari 2001 werd de laatste van de 1200 heipalen geslagen. In de maanden daarna verrees de immense hal, waar op 18 mei 2001 wethouder Heerkens de vlag op het hoogste punt zette. De bouw van de ijsbaan verliep daarna voorspoedig. Half oktober begonnen de twee ijsmeesters met het maken van de ijsvloer. In ongeveer een maand tijd ontstond laag voor laag de 3 cm dikke ijsvloer.

Breda, 30 november 2001

Noot voor redacties