Chinees porselein uit VOC- tijd in Groninger Museum

Bron: Ingezonden persbericht

Groningen, 14 november 2001

400 JAAR VOC - CHINEES PORSELEIN

In het kader van 400 jaar VOC in het jaar 2002 toont het Groninger Museum uit eigen collectie Chinees porselein uit de tijd van de VOC. De tentoonstelling vindt plaats van 1 december 2001 t/m 10 november 2002 in het Starck paviljoen.

Een belangrijk onderdeel van de tentoonstelling 400 jaar VOC - Chinees porselein vormt de collectie porselein uit het scheepswrak de Geldermalsen. Het schip de Geldermalsen lijdt schipbreuk in 1752 met aan boord een enorme lading Chinees porselein voor Nederland. In de bodem van het Starck paviljoen is een onderwater-nabootsing te zien met scherven uit het wrak dat aan deze schipbreuk herinnert.

In maart 1602 wordt de Verenigde Oost-Indische Compagnie (VOC, 1602 -1799) opgericht met als doel de handel in Aziatische producten. De VOC is waarschijnlijk het beroemdste bedrijf dat Nederland ooit kende en heeft op het hoogtepunt maar liefst 25.000 werknemers in dienst. Symbolisch voor alle mensen die zich inzetten voor de VOC en de constante toevoer van porselein naar Nederland is het portretbeeld van schipper Arkenbout. Het staat bij binnenkomst in het Starck paviljoen.

Een gevolg van de handel van de VOC in Azië, is de introductie in Nederland van Chinees porselein. Porselein is in die tijd een bijzonder geliefd artikel. Niet alleen omdat het een duurzaam materiaal is, ook de vormen en exotische versieringen spreken een groot publiek aan. Porselein is in die tijd zowel een gebruiks- en siergoed als statusartikel. Het Groninger Museum bezit in Nederland de grootste collectie Chinees export porselein uit de 17de en 18de eeuw (ruim 8000 stukken).

Verder toont het museum een overzicht van de verschillende soorten porselein die indertijd in Nederland in de mode waren. Zo is er Kraak porselein uit het begin van de 17e eeuw te zien, Kangxi porselein van rond 1700 en ook het beroemde "Famille Rose" serviesgoed (1720 - 1800). Topstukken zijn onder andere twee blauwe tulpvazen, de "Famille Verte" glazenkoeler en het "Chine de Commande" bord versierd met het wapen van Groningen.

Noot voor redacties