Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Conclusies van het symposium voor de boomkwekerijsector

Datum nieuwsfeit: 03-12-2001
Vindplaats van dit bericht
Bron: Productschap Tuinbouw
Zoek soortgelijke berichten
Productschap Tuinbouw

'Goede informatie over de klant, de markt en de concurrentie is de basis voor succes'

Eén van de conclusies symposium boomkwekerijsector 'Geef uw product een eigen gezicht in de keten'.

Zoetermeer -

Onder de noemer 'Geef uw product een eigen gezicht in de keten', kwamen op woensdag 21 november ruim 200 boomkwekers en handelaren bij elkaar om kennis op te doen over het actief aanpakken en benutten van kansen voor de boomkwekerijsector. 'Het ontwikkelen van toegevoegde waarde bij het product is een wens van de markt', was de boodschap deze dag. De sector werd tijdens het symposium uitgedaagd zich niet langer afwachtend op te stellen.

Drie sprekers kwamen tijdens de ochtend aan bod: Marketeer Willem van Veenendaal vertelde hoe belangrijk het is te luisteren naar de wensen van de markt. Als directeur van een bekende fabrikant van tuinmeubilair ontdekte zelf hij hoe groot de valkuil is wanneer je alleen bezig bent met de productie van kwalitatief goede producten zonder de veranderende wensen van je klanten in de gaten te houden. Rom van Oers van EuropaTuin hield zijn gehoor voor dat een boomkwekerijproduct verkopen niet anders is dan een potje pindakaas; dezelfde inspanningen moeten worden geleverd om het product te verkopen. Peter Cox van Jan Leenders BV tenslotte kwam met een praktijkvoorbeeld van de succesvolle wijze waarop zijn bedrijf rozen in de markt heeft gezet.

Tijdens het middagprogramma moesten deelnemers zelf aan de slag met het thema van de dag. De belangrijkste conclusies die na de workshops zijn vastgesteld zijn:

* Goede informatie over de klant, de markt, de concurrentie is de basis voor succes;

* Neem de tijd voor het ontwikkelen van een concept;
* Samenwerking in de keten is heel belangrijk voor een succesvol concept;

* Samenwerking betekent vertrouwen hebben in elkaar.
Evaluatie
De eerste reacties over de dag en het thema waren erg positief en bij de deelnemers bestaat veel belangstelling voor verdere verdieping van het onderwerp. Het Marketing Team Boomkwekerij, initiatiefnemer van het symposium, bespreekt binnenkort de stappen die kunnen worden gezet om het belang van dit onderwerp voor de sector te blijven onderstrepen.

Het Marketing Team Boomkwekerij is een initiatief van het Productschap Tuinbouw waarin zijn vertegenwoordigd:

Productschap Tuinbouw
Bond voor de groothandel in Bloembollen en Boomkwekerijproducten Plant Publicity Holland
Nederlandse Bond van Boomkwekers
Bloemenveiling FloraHolland
Nederlandse werkgeversvereniging van groen- en tuincentra (NVT)

Voor meer informatie over het symposium kunt u bellen met Productschap Tuinbouw, Karin Sloos telefoon 079 347 06 41, email: (k.sloos@tuinbouw.nl) of Helga van Marrewijk: telefoon 0174 38 27 95, Email: (marbent@kabelfoon.nl)

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie