Samenwerking stelt toekomst Palestijnse watersector zeker

Datum nieuwsfeit: 04-12-2001

IHE DELFT

Samenwerking stelt toekomst Palestijnse watersector zeker

Delft, Nederland, 4 december 2001 - De Palestinian Water Authority (PWA), Birzeit Universiteit (BZU) en IHE-Delft hebben een overeenkomst getekend die gericht is op het versterken van de menselijke capaciteit om opleiding en trainingen te geven voor een betere waterbeheer in Palestina. De ondertekening werd bijgewoond door 120 deskundigen uit de internationale watersector uit 40 landen en vond plaats tijdens het 3de Internationale 'Water Sector Capacity Building' Symposium dat georganiseerd werd door de UNESCO (VN Organisatie voor Onderwijs, Wetenschap en Cultuur), UNDP (VN Ontwikkelingsprogramma) , Verenigde Naties Universiteit, Wereldbank en het IHE Delft, het International Institute for Infrastructural, Hydraulic and Environmental Engineering.

Gebrek aan water, verzilting van grondwaterbronnen, ontbrekende en beschadigde infrastructuur zijn uitdagingen voor de PWA en andere sectororganisaties om de Palestijnse gebruikers van voldoende water te voorzien. Om al deze belemmeringen te overwinnen, en om de toekomst van waterbronnen in Palestina zeker te stellen namen PWA en BZU het initiatief om een MoU te ondertekenen met IHE, het Institute for Water Education van de Unesco.

De overeenkomst werd ondertekend door dhr. F. Kawash, adjunct-directeur van PWA, dhr. M. Barakat, Directeur van het Institute of Water Studies van de BZU, namens dr. H. Nasir, voorzitter van het College van Bestuur van de BZU, en prof. dr. W. van Vierssen, rector van IHE. In drie eensgezinde toespraken beloofden Kawash, Barakat en Van Vierssen om hun professionele solidariteit in te zetten om morele en financiële steun los te krijgen van de betreffende nationale regeringen en de internationale gemeenschap.

PWA beheert als overheidsinstelling de watersector in Palestina waarbij de duurzame ontwikkeling van waterbronnen door efficiënt en onpartijdig waterbeheer het doel is. Het Institute of Water Studies van de BZU is een resultaat van een 8 jaar durende (1993-2001) samenwerking op het gebied van 'Water Sector Capacity Building in Palestine' met het IHE, gefinancierd door de Nederlandse regering en de Europese Commissie.

PWA, BZU en IHE zullen doorgaan met het versterken van deze samenwerking die voor alle partijen van belang is, door direct samen te werken op het technische gebied van water en milieu, door een gezamenlijk ontwikkelingsprogramma en uitwisseling van stafleden, met opleidingsprogramma's, korte cursussen en onderzoek om vast te stellen wat nodig is om de cruciale waterproblemen in Palestina en aangrenzende landen op te lossen.

Neem voor meer informatie contact op met:

Dhr. Atem Ramsundersingh (IHE): TEl.: +31 15 2151715, FAX: +31 15 2122921 of e-mail: (asr@ihe.nl); Internet www.ihe.nl

Dhr. F. Kawash (PWA): TEL.: +972 2-2961281, FAX: +972 2-2981341

Dhr. M. Barakat (BZU Institute for Water): TEL.: +972 2-9982008, FAX: +972 2-9957656

04 dec 01 09:00