Valse bommelding bij Liudger College in Drachten

Datum nieuwsfeit: 04-12-2001
Bron: Politie Friesland

Politiebericht Friesland: Friesland 4-12-2001
Politieberichten van 3/12 (13.00 uur) t/m 4/12(07.00 uur)

Marssum: snelheid
Maandag omstreeks 14.15 uur werd op de Rijksweg tussen L:eeuwarden en Marssum een bestuurder van een personenauto gecontroleerd. De bestuurder, een 40-jarige inwoner van Kollum, reed met een snelheid van 151 kilometer per uur, terwijl aldaar 100 was toegestaan. De bestuurder kreeg een bekeuring en zijn rijbewijs werd ingevorderd.

Drachten: bommelding
Maandag omstreeks 11.20 uur kwam er telefonisch een melding binnen dat bij het CSG Liudger College aan de Splitting een bom was geplaatst. Naar aanleiding van deze melding werd in overleg met de directie van de school besloten de school te ontruimen. 1200 leerlingen verlieten daarop in alle rust de school. Na onderzoek werd geen bom aangetroffen, waarna de school weer werd vrijgegeven. De politie heeft de zaak in onderzoek.

Workum: `bargebyten`
Maandag omstreeks 16.00 uur werd gemeld dat er een vechtpartij zou zijn op het station. Er zou een gewonde zijn. Ter plaatse bleek van een vechtpartij geen sprake. Een meisje en een jongen, beiden uit Workum, leeftijden niet bekend, waren in de trein een beetje aan het donderjagen/stoeien geweest, waarbij het meisje met haar hoofd tegen de ruit was gevallen. `Bargebyten` werd dit vroeger ook wel eens genoemd. Toen het meisje in Workum uit de trein stapte, voelde zij niet goed. Het meisje werd door onderzoek naar de huisarts gebracht en aldaar bleek dat zij vermoedelijk een lichte hersenschudding had opgelopen.

Heerenveen: inbraak auto
Maandag omstreeks 18.45 uur werd ingebroken in een personenauto, die geparkeerd stond op de Pim Mulierlaan. De eigenaar van de auto, een 31-jarige inwoner van Haren (Gn) was nog bezig in zijn kantoor toen hij een doffe dreun hoorde. Toen hij hierop naar buiten keek, zag hij een onbekende man bij zijn auto weglopen. Verder geen signalement bekend. Hij liep hierop direct naar zijn auto en zag toen dat het linker voorportierraam was ingeslagen en dat de radardetector uit de auto was gestolen. De eigenaar, deed aangifte en zette samen met een kennis de achtervolging in, doch de verdachte werd door hen niet meer aangetroffen.

Leeuwarden: inbraak auto
Van zondag op maandag werd ingebroken in een personenauto, die geparkeerd stond op Achter de Hoven. Het linker voorportierraam werd vernield. Uit de auto werd een radio/cd-speler weggenomen. De eigenaar, een 49-jarige inwoner van Leeuwarden, heeft aangifte gedaan.

Scharsterbrug: brand slaapkamer
Maandag omstreeks 16.45 uur werd brand gemeld in een woning aan de Scharren. Ter plaatse bleek dat een slaapkamer, die werd gebruikt als computer/speelkamer, aan de achterzijde van de woning in brand stond. De brand werd ontdekt door de bewoners. De brandweer heeft het vuur geblust. De gehele bovenverdieping liep rookschade op. Hoe de brand is ontstaan, is nog niet geheel duidelijk. De politie sluit niet uit dat op de desbetreffende slaapkamer door de kinderen met vuur is gespeeld.

Terwispel: aanrijding met gewonde
Maandag omstreeks 19.15 uur vond op de Tolleane een eenzijdig ongeval plaats. De bestuurder van een personenauto, een 19-jarige inwoner van Hoornsterzwaag, reed vermoedelijk door een te hoge snelheid op de kruising Tolleane Butewei Streek rechtdoor en botste vervolgens tegen een boom. De bestuurder en zijn bij hem inzittende 15-jarige broer, raakten gewond en werden overgebracht naar het ziekenhuis in Heerenveen. De auto werd totaal vernield.

Leeuwarden: inbraak woning
Maandag tussen 06.30 en 23.00 uur werd ingebroken in een woning aan de Veulenstraat. Door vernieling van een ruit in de bijkeuken kwam men de woning binnen. Uit de woning werden een cd-speler, een videorecorder, een videocamera, een fotocamera en geld weggenomen. De bewoner, een 35-jarige man, heeft aangifte gedaan.

Nijega: mishandeling
Maandag omstreeks 17.15 uur reed een 22-jarige inwoner van Drachten, als bestuurder van een bestelauto over de Kilometerwei. Uit tegenovergestelde richting kwam een rode personenauto aanrijden. Als beide voertuigen elkaar passeren, raken de spiegels elkaar. Beide bestuurders brengen daarop hun voertuig tot stilstand. Voordat de inwoner van Drachten zijn voertuig kon verlaten, stond de andere bestuurder reeds bij zijn auto en werd hij door deze bestuurder bij zijn keel gepakt, waardoor hij bijna geen lucht kreeg. De inwoner van Drachten werd door de bestuurder bedreigd en deze deelde hem mede dat hij geen schuld had aan de aanrijding. De inwoner van Drachten deed aangifte van mishandeling en bedreiging. De politie heeft de zaak in onderzoek.

Bureau Communicatie: 058 - 880 8272