Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Nederland aan de top bij lezen, wiskunde en natuurwetenschap

Datum nieuwsfeit: 04-12-2001
Vindplaats van dit bericht
Bron: Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen
Zoek soortgelijke berichten
Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen

persbericht

Nummer:
163

Directie:
voorlichting

04-12-2001

Status:
informatie

Nederland aan de top bij lezen, wiskunde en natuurwetenschap

Nederlandse 15-jarigen doen het internationaal gezien heel goed in lezen, wiskunde en de natuurwetenschappelijke vakken. Bij wiskunde staat Nederland op de eerste plaats, bij leesvaardigheid op de derde plaats en bij de natuurwetenschappelijke vakken op de zesde plaats. Meisjes zijn beter in lezen dan jongens en in de vakken wiskunde en natuurwetenschappen is het verschil vrijwel verdwenen. Dit blijkt uit het onderzoek 'Bruikbare kennis en vaardigheden voor jonge mensen' van het Cito waarin de Nederlandse resultaten staan van het OESO Programme for International Student Assessment (PISA). Het onderzoek is vandaag aangeboden aan staatssecretaris Adelmund.
Onder 15-jarigen in het vmbo, havo en vwo zijn in 2000 in ongeveer 30 landen toetsen afgenomen op het gebied van lezen, wiskunde en natuurwetenschappen. Nederland scoort op alle drie de vakken heel hoog. Voor wiskunde staat Nederland op de eerste plaats. Bij leesvaardigheid scoren alleen Finland en Canada hoger. Bij natuurwetenschappen staan de landen Zuid-Korea, Japan, Finland, Verenigd Koninkrijk en Canada boven Nederland.

Zonder uitzondering scoren meisjes in alle OESO-lidstaten op leesvaardigheid hoger dan jongens. Dat geldt ook voor Nederland. Een van de redenen is dat het onderzoek nogal wat open vragen gebruikt en daar scoren meisjes over het algemeen beter op. Verder blijkt uit de vragenlijst dat meisjes meer van lezen houden dan jongens, ook buiten schooltijd. Meisjes lezen vaker tijdschriften en boeken (zowel fictie als non-fictie), terwijl jongens vaker de krant, materiaal op internet en stripboeken lezen. Het percentage jongens dat zegt in het geheel geen tijd aan lezen voor hun plezier te besteden, is in Nederland hoger dan in enig ander land.

Het verschil tussen jongens en meisjes bij de vakken wiskunde en natuurwetenschappen is vrijwel verdwenen. Er gaat zo'n 10 procent meer meisjes naar het havo of vwo. In het ivbo en vbo zitten meer jongens. De percentages op de mavo zijn vrijwel gelijk. Meisjes lopen over het algemeen minder vertraging op in hun schoolcarrière dan jongens.

Nederlandse leerlingen besteden gemiddeld vier uur per week aan hun huiswerk Nederlands, wiskunde en natuurwetenschappelijke vakken. Dat is wat minder dan gemiddeld in de OESO-landen. In Nederland krijgen leerlingen thuis minder ondersteuning bij huiswerk dan in de andere OESO-landen. In alle landen scoren allochtone leerlingen lager dan autochtone leerlingen. De allochtone leerlingen in Nederland komen bij lezen en wiskunde gemiddeld iets boven de overeenkomstige gemiddelden in de OESO-landen uit.

In het onderzoek van het CITO wordt gerapporteerd over de landen die lid zijn de OECD (met uitzondering van Turkije). De deelnemende landen aan het onderzoek zijn: Nederland, Finland, Canada, Nieuw-Zeeland, Australië, Ierland, Zuid-Korea, Verenigd Koninkrijk, Japan, Zweden, België, Oostenrijk, IJsland, Noorwegen, Frankrijk, Verenigde Staten, Denemarken, Zwitserland, Spanje, Tsjechië, Italië, Duitsland, Hongarije, Polen, Griekenland, Portugal, Luxemburg, Mexico.


Zie ook:
onderzoek Bruikbare kennis en vaardigheden

04-12-2001
Ministerie van OCenW
Europaweg 4
Postbus 25000
2700 LZ Zoetermeer
T: 079 323 23 23
F: 079 323 23 20
E: (info@minocw.nl)

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie