Integratie ZON Sierteelt in FloraHolland

Bron: Bloemenveiling Holland
Bloemenveiling Holland

Integratie ZON Sierteelt in FloraHolland

Venlo, Naaldwijk - De Co÷peratieve Veiling Zuidoost Nederland (ZON) en FloraHolland hebben het voornemen om te komen tot de integratie van de sierteeltactiviteiten van ZON Sierteelt B.V. in de FloraHollandorganisatie per 1 juli 2002. Hiertoe tekenen de besturen en directie van beide organisaties binnenkort een intentieverklaring.

Naar aanleiding van een draagvlakpeiling dit voorjaar onder producenten, kopers en medewerkers door de Werkgroep ToeKoMst ZON Sierteelt, is de ZON-organisatie zich gaan oriŰnteren op samenwerking/fusie met een andere Nederlandse marktpartij. Met het uitspreken van de intentie tot integratie door ZON en FloraHolland is duidelijkheid gekomen in deze oriŰntatiefase van ZON en wordt een sterke basis gelegd voor continu´teit van de sierteeltactiviteiten van ZON. Bovendien past deze stap in het beleid van ZON om de marktplaats ZON Fresh Park verder uit te bouwen en te versterken.

Doelstelling is om per 1 juli 2002 de sierteeltactiviteiten van ZON te integreren in de FloraHollandorganisatie, ervan uitgaande dat de algemene ledenvergadering van ZON en de besluitvormende organen bij FloraHolland in juni 2002 formeel hun goedkeuring geven aan de plannen. Voor de uitvoering wordt een stuurgroep gevormd, die een integratieplan opstelt.

Met de integratie wordt ZON een van de vijf vestigingen van FloraHolland. Dit past in de strategie van FloraHolland om kopers en kwekers maatwerk te leveren vanuit diverse vestigingen. Belangrijk uitgangspunt hierbij is dat alle vestigingen van FloraHolland een eigen positie uitbouwen in de markt en daarbij een eigen identiteit behouden (een eigen vestigingsmanagement, medewerkers uit de regio en een eigen producenten- en koperskring). Bovendien blijft bij de integratie de werkgelegenheid van de vestiging ZON behouden.

FloraHolland streeft met de voorgenomen integratie een sterkere positie in de ZON-regio na. Voor telers in het gebied biedt deze integratie de beste kansen voor continu´teit omdat zij ook kunnen afzetten via de andere vestigingen van FloraHolland. Uitgangspunt is dat er op 1 juli 2002 ÚÚn FloraHollandco÷peratie is, waarbij de sierteeltleden/aanvoerders van ZON zullen zijn aangesloten.