750.000 Handtekeningen tegen respectloze behandeling dieren

Datum nieuwsfeit: 04-12-2001
Bron: Dierenbescherming
Dierenbescherming

Eurocommissaris ontvangt 750.000 handtekeningen tegen respectloze behandeling van dieren
De Dierenbescherming heeft vrijdag jl. Eurocommissaris David Byrne het recordaantal van 750.000 handtekeningen aangeboden. Deze handtekeningen hebben wij tijdens en na de MKZ-crisis opgehaald tegen de respectloze behandeling van dieren. Wij hebben Byrne gevraagd de mening van het Nederlandse publiek mee te nemen naar de internationale conferentie over de preventie en controle van mond- en klauwzeer, die op 12 en 13 december aanstaande wordt gehouden.
Ten tijde van de mkz-crisis in Nederland zijn in Nederland alleen al circa 300.000 dieren geruimd. Het overgrote deel van deze dieren was helemaal niet ziek. Ze werden uit voorzorg toch geruimd. In het non-vaccinatiebeleid, dat op Europees niveau is vastgesteld, is opgenomen dat dieren niet preventief geënt mogen worden. De belangrijkste reden hiervoor is de beperkte mogelijkheid om gevaccineerd vlees te exporteren. Op initiatief van de Dierenbescherming is met verschillende belangenorganisaties het huidige non-vaccinatiebeleid ter discussie gesteld. Het resultaat hiervan is een breed gedragen en stevige opstelling tegen het non-vaccinatie beleid. Zowel Minister Brinkhorst van Landbouw als de Tweede Kamerleden steunen dit standpunt. doorklik naar het bericht van 26 september over het non-vaccinatiebeleid.